کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۷۶۵۲
تاریخ خبر:

مصرف بنزین در ایران، رکورد شکست

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد مصرف ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در تاریخ ۱۶ شهریور سال جاری، موجب شد رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شود. سید محمدرضا موسوی‌خواه، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اعلام این مطلب که در ۱۶ شهریور سال جاری، مصرف بنزین رکورد شکست و در این روز ۱۰۴.۷ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد؛ از در نظر گرفته شدن تمهیدات لازم جهت تأمین سوخت مورد نیاز جهت بازگشت حجاج، آغاز سال تحصیلی جدید و ماه محرم خبر داد.

وی با اعلام این نکته که پیش از این رکورد مصرف سوخت مربوط به فروردین ۹۶ با مصرف ۱۰۲.۴ میلیون لیتر بوده است، در مورد میانگین مصرف سوخت در سال جاریاذعان داشت:

به‌طور متوسط در سال ۹۶ روزانه ۸۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۷۴.۹ میلیون لیتر)، شاهد رشد ۸.۴ درصدی مصرف بنزین بوده‌ایم. این در حالی است که مصرف بنزین در شهریورماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۹.۶ درصدی را تجربه کرده است. طبق پیش‌بینی‌ها انتظار رشد ۵.۵ درصدی مصرف بنزین در سال ۹۶ را داشتیم؛ اما این میزان به ۸.۴ درصد رسیده است که عوامل متعددی از جمله گشایش‌های پس از برجام، افزایش تولید و واردات خودرو و افزایش سطح مالی مردم در این افزایش تأثیرگذار بوده‌اند.
موسوی‌خواه با بیان اینکه ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است، از استفاده ۵۰ درصدی از این امکانات خبر داد و اعلام کرد که تنها حدود ۲۱ میلیون متر مکعب گاز در روز توسط وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در مورد سوخت مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی جهت بازگرداندن حجاج به کشور، اظهار داشت:

با توجه به بازگشت حجاج از کشور عربستان، تدابیر لازم جهت تأمین سوخت ناوگان هوایی انجام شده است. میانگین مصرف سوخت هوایی از ابتدای سال ۵.۲ میلیون لیتر و در شهریورماه ۵.۶ میلیون لیتر بوده است.
وی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به ماه محرم و آغاز سال تحصیلی جدید و متعاقب آن افزایش میزان تردد خودروها در معابر شهری، افزایش مصرف سوخت را محتمل دانست. موسوی‌خواه از تأمین گاز مایع کافی برای هیئت‌های مذهبی در راستای تردد آن‌ها در شهرها خبر داد و اعلام کرد:

میزان ذخیره‌سازی گاز مایع نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد بوده است. در این زمینه در نقاط مختلف کشور گاز مایع به میزان کافی ذخیره شده است. جهت تأمین گاز مایع شرق کشور خراسان رضوی، شمال کشور شهر ساری، مرکز کشور شهرهای تهران و اصفهان و شهر هرمزگان به‌عنوان پایگاه تأمین جنوب کشور در نظر گرفته شده است.
موسوی‌خواه در پایان بر کافی بودن ذخایر بنزین کشور تأکید و اعلام کرد که در این زمینه هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

منبع: ایسنا

کدخبر: ۱۷۷۶۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر