کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۰۸۲۳
تاریخ خبر:

ماهاتیر محمد در سن ۹۲ سالگی نخست وزیر مالزی شد

اپوزیسیون مالزی در انتخابات سراسری این کشور به پیروزی‌ای ‌تاریخی دست یافت. این نخستین بار پس از استقلال مالزی است که حزب دولت حاکم شکست خورده است. نخست‌وزیر جدید ماهاتیر محمد، سیاستمدار ۹۲ ساله، خواهد بود.
به گزارش دویچه وله ،‌ کمیسیون انتخابات مالزی نتایج رسمی انتخابات سراسری این کشور را بامداد پنجشنبه - ۲۰ اردیبهشت- اعلام کرد. برای نخستین بار از زمان استقلال مالزی که بیش از ۶۰ سال از آن می‌گذرد، حزب دولت حاکم شکست خورده و قدرت را از دست داده است.
کمیسیون انتخابات اعلام کرده که ائتلاف مخالفان به رهبری ماهاتیر محمد دست‌کم به ۱۱۵ کرسی از مجموع ۲۲۲ کرسی پارلمان دست یافته و به این ترتیب حد نصاب لازم برای تشکیل دولت را کسب کرده است.
ماهاتیر محمد پس از پیروزی تاریخی اپوزیسیون در انتخابات گفت: «ما به دنبال انتقام نیستیم و تنها می‌خواهیم حاکمیت نظم و قانون را برقرار سازیم.»
ماهاتیر محمد که ۱۵ سال پیش از مقام ریاست دولت مالزی کناره گرفته بود، در این انتخابات برای به چالش کشیدن شاگرد پیشین خود، نجیب رزاق، بار دیگر به صحنه سیاست بازگشت.
نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی که حال با ائتلاف "باریسان ناسیونال" قدرت را از دست داده، شکست خود را در انتخابات رسما اعلام کرد. او در ماه‌های اخیر به خاطر اتهامات مربوط به فساد مالی زیر فشارهای شدیدی بوده است.
ائتلاف باریسان ناسیونال عمدتا از اعضای حزب "سازمان مالای متحد" تشکیل شده و از زمان استقلال مالزی از بریتانیا در سال ۱۹۵۷ میلادی تا کنون در رأس قدرت در این کشور قرار داشته است.

کدخبر: ۲۱۰۸۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر