کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۶۲۲۸
تاریخ خبر:

فرزندان اژدها از آینده می‌گویند!

بیش از حد چین را دست کم گرفتن کاری است خطا و تبعات خوبی ندارد. صنعت خودروی این کشور با همه معایبی که اعم از ایمنی پایین، کیفیت ساخت نه چندان بالا و نیز کپی برداری آشکار در زمینه طراحی، به سرعت در حال رشد است و توانسته به خوبی سیر صعودی خود را حفظ کند. هر چه محصولات چینی بازار ایران را محصولاتی کم کیفیت و نه چندان معتبر تشکیل میدهند، اما برخی حرکات همین سازندگان نشان می دهد دست شان برای پیشرفت خالی نیست و کاملا با افق و راهبرد به سمت جلو حرکت می کنند. اگر گزاف نباشد، خودروهای مفهومی برندهای چینی این روزها در نمایشگاه‌های مختلف خودرو جولان می‌دهند و به محض رونمایی با موجی از استقبال، انتقاد و شایعات همراه می‌شوند. موضوع اصلی اما تاثیرگذاری این کانسپت‌ها روی نگرش عمومی به سازندگان چینی است که در طول دو سه سال اخیر به شدت تغییر کرده و کم‌کم آنها را به گزینه‌های مقبول تر از قبل تبدیل نموده است. اینجا به طور مختصر با ۱۸ خودروی مفهومی اعم از سدان، کوپه و شاسی بلند که حاصل خلاقیت و تلاش شرکت های چینی از قبیل چری، لیفان، جک و … آشنا می شویم. این خودروها از آنجا برای ایرانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که احتمالا به زودی شاهد ورود برخی از آنها به بازار کشور خواهیم بود، چه به صورت تولیدی و چه به شکل وارداتی. در قسمت اول با ۹ خودروی مفهومی چینی ها آشنا شوید.

چری تیگو نیو
چری خودروساز چینی به دنبال گسترش حضور خود در بازارهای جهانی است و می‌خواهد این کار را با محصولات جدیدی انجام دهد. یکی از این محصولات شاسی‌بلند کامپکتی خواهد بود که اولین نشانه‌ها از آن پدیدار گشته است. این خودرو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی خواهد شد و هم‌اکنون اسکچ های طراحی آن منتشر شده است. هنوز نام این شاسی‌بلند مشخص نشده اما گفته شده که از فلسفه طراحی تکامل یافته کمپانی سود خواهد برد. این خودرو که نمونه مفهومی آن سال قبل در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد از زبان طراحی جدیدی سود می برد که به طور اختصاصی به چری متعلق است گرچه برخی نشانه های برند تویوتا را نیز با خود دارد. مدل اف.وی۲۰۳۰ (FV2030) فرمی کوپه مانند داشته و طرحی رادیکال دارد و به لطف درب های نیمه شفاف، رینگ و لاستیک غول آسا، و نیز چراغ های ال ای دی ظاهری جسورانه دارد.

ارو کانسپت
این خودروی عجیب چینی توسط شرکت اس.دبلیو.ام موتورز که یکی از زیرمجموعه های برلیانس است طراحی شده و با بدنه دو رنگ، موتور برقی، سقف کوتاه کوپه مانند و نیز رینگ های بزرگ قادر است تا با گنجاندن۵ سرنشین بزرگسال، تجربه حمل و نقل با نیروی الکتریکی را به خریدارانش ارائه کند. برلیانس برنامه دارد با کمک شاینری که از سازندگان مشهور موتورسیکلت در چین است، این خودروی جالب را روی خط تولید خود در مجموعه «جین بی» چین ببرد. گفته شده ارو به لطف تکنولوژی جدید خود با یک بار شارژ کامل تا ۵۸۰ کیلومتر برد خواهد داشت.

جیالینگ اس۳۳۰ یوشنگ
گرچه اسم خود را به شکلی موذیانه از روی برند آمریکایی مشهور یعنی جی.ام.سی کپی کرده اما زیرکانه با خلق یک حجم جدید، شباهتی جالب به نمونه آمریکایی پیدا کرده است. این خودرو با ظاهری که از مدل های تولیدی دور است سعی دارد تا در رده اس یو وی- پیکاپ های کوچک به رقابت پرداخته و سهم مناسبی از بازار چین را به خود اختصاص دهد. دو چراغ بزرگ جلو در کنار فرم عضلانی بدنه و جلوپنجره تیره این خودرو به بیننده حسی توام با هیجان را القا می کند. این خودرو احتمالا از موتور هیبریدی سود می برد و به آخرین تکنولوژی های ارتباطی روز مجهز است.

هونتنگ EV الکتریکی
به جگوار چشم دارد اما شبیه بورگوارد هم هست و در عین حال فرم کلی خود را دارد. کوچک و پویا و الکتریکی تعریفی بوده که احتمالا طراحان پیش از ساخت ان مد نظر داشته اند و در نهایت نیز کلیتی معقول را شکل داده اند. این خودرو به زودی روی خط تولید می رود.

هونگ کی کانسپت یو
نگاه شما به صنعت خودروی چین با این محصول تغییر می کند. هونگ کی از ۱۹۵۰ به ساخت خودرو مشغول است و نمادش نیز یک گل آفتابگردان است. مدل یو کانسپت هم چیزی بین یک اشکودای کاروک، یک لینکلن و حتی یک لکسوس است اما از نوع چینی. ظاهر دلفریب و لوکسی دارد که خشن هم هست و این یعنی چینی ها تلاش دارند به سمت تولیدات جدی تر گام بردارند. از حق نگذریم طراحی بدنه و اتاق خوب از کار درآمده و هونگ کی هم امید زیادی به موفقیت این خودرو دارد.

چری تیگو۵ نیو
اما در حالی که همه منتظرند تا نسل جدید کراس‌اوورهای شرکت چری را در نمایشگاه فرانکفورت ببینند، قرار است تا ابتدای سال آینده نسل جدید چری تیگو ۵ به بازار ایران وارد شده و احتمالا روی خط تولید رود. این خودرو که با نمونه فعلی کاملا طرح متفاوتی دارد، از بدنه‌ای مدور و مواج بهره برده و به آخرین زبان طراحی چری مجهز شده است. البته در نمای جانبی چری Tiggo 5 جدید نمره خوبی نمی گیرد. طراحی شیشه‌ها تغییر کرده و خطی که سرتاسر نمای جانبی کشیده شده بود و به خودرو ظاهر عضلانی‌تری می‌داد نیز حذف شده است. در قسمت عقبی خودرو اما چری کم‌کاری‌اش را جبران کرده است؛ سپر و چراغ‌های عقب کاملا جدید و زیباترند، محل پلاک نیز به پایین‌ترین قسمت درب صندوق آورده شده و جای خالی پلاک حالا با لوگوی چری پر شده است. رینگ‌های جدید ۱۸ اینچی، سقف دو رنگ و سانروف پانوراما با طول تقریبی ۱۰۰ سانتیمتر (حدود ۲۰ سانتیمتر بزرگتر از نسل قبل) آخرین مشخصات جدید تیگو ۵ مدل ۲۰۱۸ است.

فاو رنز
این خودرو که فاو چین آنرا با نام دقیق (Ranz RF-EA2 C) به کمک تویوتا ساخته به لطف طراحی متفاوت و البته متقارن خود توانست در نمایشگاه خودرو پکن در سال ۲۰۱۶ به خوبی بدرخشد و نگاه ها را به خود جلب کند. جلوپنجره رنز واقعا زیباست و در کنار چراغ های تیزی که در دو گوشه خودرو در درون هواکش های بزرگ سپر قرار گرفته فرمی پویا را به همراه اورده است. فعلا خبری از تولید این محصول نیست اما فاو بدش نمی آید در این حیطه نیز خود را محک بزند.

جک اس سی۵
ظاهر این خودرو هرچه در نسل قبل به محصولات هیوندای و آئودی شبیه بود، در نسل جدید از زبان طراحی اختصاصی خود سود برده و چهره خشنی به خود گرفته است. کانسپت این خودرو با نام اس‌سی۵ دارای نوارهای کرومی با طراحی خاص سپرهای جلو است که در نوع یک مد طراحی جدید و شایع در بین سازندگان چینی است و اخیرا به شکلی ویژه در شاسی بلندها و کراس اوورها به کار می رود. جک SC-5 مطابق مد روز طراحی شده و نوار کرومی که چراغ های عقب را به یک دیگر متصل می کند نیز در این خودرو تعبیه شده است. البته چراغ های عقب بزرگ به تدریج در حال حذف شدن هستند اما جک در این مورد برخلاف مد پیش رفته و چراغ هایی بزرگ را در SC-5 تعبیه کرده که تقریبا تا وسط قسمت پشت آن کشیده شده اند. متاسفانه جک درهای این خودرو را باز نکرده و اطلاعاتی از جزئیات داخلی SC-5 منتشر نکرده است.

چانگان یویو
درست وقتی که دارید از خودروی بتمن با ظاهری مخوف می ترسید ، با یک مارک بزرگ چانگان روبرو می شوید که جلوی یک کانسپت چینی برای شما آشنا به نظر می رسد. این خودرو محصول همکار چینی سایپا است که با نام یویو چندی پیش رونمایی شد و سر و صدای بسیاری نیز ایجاد کرد. چانگان که با سایپا رابطه خوبی دارد، چندی پیش از یک شاسی بلند مخوف با ظاهری جسورانه رونمایی کرد که گفته می‌شود احتمالا از طرح کلی آن در تولید نسل جدید سی‌اس۷۵ استفاده می‌شود. فرم کوپه مانند و دماغه تیز این خودرو مهم ترین نکته‌ای است که همه به خوبی آن آن یاد می‌کنند. چانگان که برای بازار ایران برنامه ویژه‌ای دارد، قرار است به زودی نسل فعلی سی‌اس۷۵ را در ایران تولید کند.

کدخبر: ۱۷۶۲۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر