کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۰۶۰۰
تاریخ خبر:

عکاس این عکس از سوژه مشهورتر است

تنها عکس گرفتن از جنگ و رنج مردم نیست که می‌تواند یک عکس به یادماندنی خبری ایجاد کند، بلکه تصویری از باز آلدرین که برای دومین بار در تاریخ روی ماه قدم برداشت نیز یکی از مشهورترین تصاویر تاریخ است.

به گزارش ایسنا، این عکس در برنامه فضایی آپولو ۱۱ در تاریخ ۲۰ جولای سال ۱۹۶۹ توسط نیل آرمسترانگ (نخستین انسانی که به روی ماه رفت) به ثبت رسید. پروژه فضایی آپولو یکی از پروژه‌های فضایی ناسا در زمان مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا بود که کوشش می‌کرد تا اولین انسان را بر روی سطح کره ماه فرود بیاورد.

جایی در دریای آسایش (نام یکی از دریاوارهای کرهٔ ماه)، تورفتگی کوچکی که آلدرین روی آن ایستاده، هنوز هم روی کره ماه پابرجاست. دریای آسایش یکی از میلیون‌ها چاله، دهانه کوه و حفره‌هایی است که روی سطح کهنسال ماه قرار دارد.

این تصویر روی یک دشت خاکستری با نورهای درخشانی که چشم را می‌زند و پس زمینه‌ای تیره و سرد به ثبت رسیده است که برای خیلی‌ها کافی بود تا درباره حقیقی بودن آن سوال کنند. زمانی که این عکس منتشر شد، شبیه به چیزهای دیگری که قبلاً دیده بودیم نبود مگر اینکه بخواهیم آن را به آنچه در تخیلات خود می‌بینیم و یا تفسیرهای هنرمندانه تشبیه کنیم، شاید به این دلیل است که این عکس تا این حد قوی در ذهن ما جا دارد. این تصویر اثباتی است بر اینکه آن چیزی که شاید غیرممکن به نظر برسد هم انجام‌شدنی است. آرمسترانگ تمامی عکس‌ها را از آلدرین گرفت و خودش در هیچکدام از آنها حضور نداشت، بلکه تنها در این تصویر می‌توانیم بازتاب حضور او را به واسطه فلش دوربین روی کلاه آلدرین ببینیم.

هیچ گاه برای آلدرین مهم نبود که او دومین انسانی است که روی ماه قدم گذاشته است و همیشه در سایه او قرار داشت، چراکه وقتی عکس‌های او منتشر شد، میلیاردها انسان روی زمین قدم زدن دومین انسان بر روی ماه را تماشا کردند و اینگونه بود که در ذهن‌ها ماندگار شد.

کدخبر: ۲۶۰۶۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ashena.ashena

    خود دانشجو های امریکایی ثابت کردن عکسای ماه همش ساختگی هست.یه جایی توی کانادا تو ی استدیو فیلم برداری شده.به خاطر فشار اف کار عمومی این عکسا رو ساختن.یه سرچ بزنید همه گافا در میاد.کار خودشونه نه ما که ب گیم چون امریکا هست ما الکی موضع مخالفت گ رفتیم.