کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۲۶۶
تاریخ خبر:

ظریف: اروپایی ها هیچ بهانه ای برای آغاز نکردن اینستکس ندارند

- ایرنا- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تعلل اروپایی ها درعملیاتی شدن سازوکار مالی اروپا با ایران را غیرقابل قبول دانست و گفت : اعلام راه اندازی اینستکس توسط اروپا یک اقدام مقدماتی است و اروپایی ها هم اکنون هیچ بهانه ای برای عدم آغاز رسمی کار مالی خود با ایران ندارند.

ظریف روزیکشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران افزود: اروپایی ها اردیبهشت ماه سال گذشته پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود اینستکس (سازوکار مالی اروپا و ایران) راه اندازی شود.
وی با بیان این که معتقدیم اکنون اروپایی ها باید برای مدت زیادی تلاش کنند تا بتوانند تعهدات خودشان را در قبال برجام انجام دهند، افزود: اروپایی ها بسیار عقب هستند و نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می ماند.
وی تصریح کرد: ما روابط بسیار خوبی با همسایگان مان داریم و ساز و کارهای مشابهی با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که فعال شده و عمل می‌کند و من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند!؟
وزیر امور خارجه بار دیگر با تاکید بر اینکه اروپایی ها درعملیاتی شدن اینستکس عقب هستند، گفت: برای راه‌اندازی این ساز و کار نیاز بود که ما ساز و کار متناظری را در ایران راه اندازی کنیم. این سازوکار هفته گذشته راه اندازی شد و الان اروپایی ها هیچ بهانه ای برای شروع کار ندارند.
ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدام غیرحقوقی آمریکا در مورد قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی و اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه انجام داده و یا خواهد داد؟، گفت: نخستین کاری که جمهوری اسلامی ایران انجام داد این بود که شورای عالی امنیت ملی بلافاصله پس از اقدام غیرقانونی آمریکا در بیانیه ای «سنتکام» (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) که مسئولیت نیروهای آمریکایی در منطقه را دارد به شکل متقابل به عنوان یک سازمان تروریستی و همچنین دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی و معرفی کرد.
وی افزود: علاوه براین اقداماتی در مجلس شورای اسلامی در جریان هست که ما هم با دوستانمان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند انجام شود و نمایندگان محترم در این زمینه طرح هایی را ارائه دادند و همکاران ما نیز با آنها در تماس هستند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: به دبیرکل سازمان ملل متحد و ‌شورای امنیت این سازمان در مورد غیرقانونی بودن این اقدام آمریکا و سیاست های بسیارغلط واشنگتن در منطقه نامه ای نوشتم.
ظریف با بیان این که درعرصه رسانه ای نیز فعالیت‌های خوبی علیه این اقدام غیرقانونی آمریکا صورت گرفته ، گفت: در صحنه روابط دو جانبه، امروز که روز اجرایی شدن تصمیم ایالات متحده است پیام‌هایی برای وزرای خارجه همه کشورها درباره این اقدام ارسال خواهد شد که ضروری است موضع گیری از سوی کشورها صورت بگیرد و تذکرات لازم به همه وزرای خارجه داده شود مبنی بر این که اقدام بی سابقه و خطرناک ایالات متحده آمریکا علیه نهاد نظامی رسمی یک کشور چه عواقبی داشته و خواهد داشت.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مانع تراشی آمریکا برای ارسال کمک های نقدی سازمان ها و نهادهای بین المللی به سیل زدگان ایرانی اظهار داشت: در این زمینه در حوزه اطلاع رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده مانعی برای کمک ها نیست ولی این حرف آنها خلاف است.
ظریف گفت: اسنادی را جمع آوری کرده ایم و به زودی منتشر خواهیم کرد که نشان دهنده این است که بانک ها حتی بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک های ایرانیان خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایلند در کمک رسانی به ایرانی ها کمک کنند، ممانعت کرده است.
وی اظهار داشت: کمک رسانی بین المللی به معنای نیاز نیست، به معنی یک همدردی و همبستگی جهانی است که در میان مردم وجود دارد. این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیرانسانی این کشور مورد مزاحمت قرار گرفته است .
ظریف گفت: آمریکایی‌ها ناگزیر شدند کاری که انجام می‌دهند را تکذیب کنند و ما اسنادی را جمع‌آوری کردیم که ثابت می کند ایالات متحده در این اقدام که می‌شود به عنوان «جنایت علیه بشریت» تعریف کرد، مشارکت فعال دارند.

کدخبر: ۲۵۴۲۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • abarbahar

    وای وای کشتید آمریکا رو بسه دیگه!