کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۹۸۶۱
تاریخ خبر:

طلوع آیفون جدید با قیمت های نجومی / اختصاصی هفت صبح

گروه بازار / دو هفته بعد از اینکه اپل در مراسمی باشکوه از آیفون چهاراینچی جدید خود رونمایی کرد، ویترین مغازه‌های موبایل‌فروشی در ایران به تسخیر این محصول درآمده است. اوضاع وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم اولین نمونه از این گوشی موبایل تنها سه روز پیش در بعضی کشورهای منتخب مثل استرالیا، کانادا، چین، هند، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، ژاپن، نیوزیلند، پورتوریکو، سنگاپور، انگلیس، جزایر ویرجین و آمریکا توزیع شده است.
درست مثل همیشه در‌ روزهای ابتدایی عرضه، فروشنده‌های ایرانی، روی نیاز بازار و جو روانی حاکم بر آن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و به همین دلیل قیمت اولیه چیزی در حدود دو میلیون و ۳۵۰ تا سه میلیون و ۳۸۰ هزار تومان است. جالب اینکه آیفون SE را فعلا فقط در تهران می‌توان خرید. این یعنی فروشنده‌ها یا خودشان سوار هواپیما شده‌اند و دو، سه تا از آن را داخل چمدان‌شان به کشور آورده‌اند یا واسطه‌هایشان بلافاصله پس از گرفتن آیفون‌های جدید در شهرهای مرزی و بندری به‌تاخت روانه پایتخت شده‌اند تا گوشی نوبرانه را با قیمت بالا آب کنند. منتها این بار خیلی‌ها می‌دانند که نباید بی‌گدار به آب بزنند، پس تا هفته آینده دندان روی جگر می‌گذارند تا SE به قیمت معقول خود یعنی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نزدیک شود. ما توصیه می‌کنیم شما نیز همین استراتژی را در پیش بگیرید. اما اگر هنوز دو به شک ماند‌ه‌اید پیشنهاد می‌کنیم با خواندن این نوشته پاسخ بسیاری از سوال‌هایتان را بگیرد. مهمترین‌شان این است که آیا خرید یک آیفون SE کار عاقلانه‌ای به حساب می‌آید یا نه.

در جست‌وجوی آیفون جدید در بازار ایران

پاساژ پایتخت اولین جایی است که برای جست‌وجوی آیفون جدید به آن سر می‌زنیم. پرسان پرسان خودمان را به فروشگاهی در طبقه هفتم می‌رسانیم که به طور تخصصی روی محصولات اپل کار می‌کند. آنها می‌گویند SE را در رنگ‌ها و ظرفیت‌های مختلف دارند و آماده‌اند آن را برایمان فاکتور کنند. فروشنده می‌گوید مدل ۱۶ گیگابایتی را در رنگ‌های Gold و RoseGold دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فاکتور می‌کند و تضمین می‌دهد که پارت نامیر آن LLA یعنی سفارش آمریکا باشد. وقتی اولین نشانه‌های تردید را در چهره‌مان می‌بیند بلافاصله می‌گوید مدل ۶۴ گیگابایتی هم برایش رسیده و می‌توانیم یکی از آنها را با قیمت سه میلیون تومان بخریم.
اگر آدم تازه‌واردی باشید، حتما گول می‌خورید و دست به جیب می‌شوید اما بهتر است بدانید در همان حوالی بلوار میرداماد فروشگاه دیگری وجود دارد که آیفون SE با ظرفیت ۶۴ گیگابایت را ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشد! تازه جنسش جور جور است و می‌توانید هر کدام از رنگ‌هایی که دوست دارید را سفارش دهید. در این فروشگاه قیمت مدل ۱۶ گیگابایتی نیز دو میلیون و۴۰۰ هزار تومان است.
تجربه قبلی در مورد آیفون ۶S نشان داد که علاوه بر فروشنده‌های میرداماد می‌توان روی چند فروشگاه در میدان تجریش هم حساب باز کرد. ما در یکی از این فروشگاه‌ها SE با ظرفیت ۶۴ گیگابایت را با قیمت بسیار کمتری پیدا کردیم. ممکن است باور نکنید اما فروشنده به ما گفت رنگ Gold و Rose Gold آن را برایمان دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فاکتور می‌کند. او مدل ۱۶ گیگابایتی را هم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌فروخت اما حاضر نبود تخفیف بیشتری بدهد.
دایره جست‌وجویمان را وسیع‌تر کردیم و بالاخره موفق شدیم در شمال تهران فروشگاهی پیدا کنیم که فعلا کمترین قیمت را برای آیفون SE با ظرفیت ۱۶ گیگابایت تعیین کرده است. فروشنده به ما گفت می‌تواند هر کدام از رنگ‌ها را دو میلیون و ۳۷۵ هزار تومان بفروشد.
موبایل‌فروشی‌های سمت جمهوری در عوض قصد کوتاه آمدن ندارند و تصمیم دارند مشتری‌هایشان را بیشتر امتحان کنند. محدوده قیمت آنها فعلا روی دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای مدل ۶۴ گیگابایتی است اما هنوز تا گران‌ترین قیمت فاصله زیادی داریم که توسط فروشنده‌های آماتور ارائه می‌شود و ممکن است تا سه میلیون و ۳۸۰ هزار تومان هم برسد! نخندید چون تجربه نشان داده بعضی‌ها که بدون تحقیق و اطلاع وارد بازار می‌شوند، جلوی چرب‌زبانی چنین فروشنده‌هایی خلع‌سلاح شده و حاضرند بابت داشتن یک آیفون جدید چنین مبلغی را بپردازند.
سایت‌های آنلاین نیز شیوه خاص خود را دارند؛ آنها سعی کرده‌اند از قافله عقب نمانند و خیلی زود آیفون جدید را برای فروش روی سایت خود گذاشته‌اند. معروف‌ترین‌شان اما آیفون ۱۶ گیگابایتی با رنگ Rose Gold که گفتیم در بازار حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد، را دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌فروشند. تازه قیمت اصلی را دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده بعد روی آن خط کشیده و با کلی منت گفته برای مشتری‌هایش ۱۵۰ هزار در نظر می‌گیرد. این سایت مشهور قیمت آیفون جدید ۶۴ گیگابایتی را هم سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده که پس از در نظر گرفتن تخفیف ۲۱۰ هزار تومانی با بهای دو میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.

نگاهی از نزدیک به آیفون SE

هیجان زیادی برای آیفون جدید وجود ندارد لابد چون نوآوری‌های کمی در آن دیده می‌شود. چرا با هم تعارف کنیم؟ اپل از یک طرف متوجه شده بخشی از بازار موبایل را به خاطر قیمت بالای آیفون‌هایش از دست می‌دهد و از طرف دیگر زیر فشار مشتری‌های قدیمی‌اش قرار دارد که همچنان خواهان داشتن آیفون‌های چهار اینچی هستند. برآیند این دو نظریه در نهایت باعث شده اپل موتور آیفون ۶ را در کالبد آیفون ۵ قرار دهد تا محصولی به نام آیفون SE به وجود بیاید. با هم مشخصات این محصول را مرور می‌کنیم.

دوربین اصلی
حسگر: ۱۲ مگاپیکسل
فیلمبرداری همزمان به صورت ۴K و عکاسی هشت مگاپیکسلی
فلاش دوگانه
فاصله کانونی لنز: ۲۹ میلیمتر
قابلیت فوکوس اتومات، پانوراما، HDR

دوربین سلفی
حسگر: ۱٫۲ مگاپیکسل
فاصله کانونی لنز: ۳۱ میلیمتر
قابلیت تشخیص چهره،‌ عکاسی HDR

مشخصات کلی
ابعاد: ۷٫۶ × ۵۸٫۶ × ۱۲۳٫۸ میلیمتر
وزن: ۱۱۳ گرم
جنس بدنه: ساخته شده از جنس آلومینیوم

سخت‌افزار اصلی
تراشه اصلی: apple A9
نوع معماری: ۶۴ بیت
سرعت پردازنده: ۱٫۸ گیگاهرتز
حافظه موقت: دو گیگابایت

مشخصات صفحه‌نمایش
فن‌آوری: IPS
اندازه: چهار اینچ
دقت تصویر: ۱۱۳۶ در ۶۴۰ نقطه با مقیاس رتینا
تراکم پیکسلی: ۳۲۶ppi در مقیاس رتینا
لایه محافظ: گوریلا گلس نسخه ۴

نکات منفی: آیفون جدید تک‌سیمکارته است
در هیچ کجای دنیا این مسئله نقطه ضعف نیست اما در ایران که آنتن‌دهی یک اپراتور بهتر است اما بسته‌های اینترنتی‌اش به درد نمی‌خورند نیاز به گوشی دوسیمکارته شدت پیدا می‌کند. بعید است اپل تن به تولید آیفون دوسیمکارته بدهد به همین دلیل فعلا باید سماق بمکید!

نکات منفی: نبود قابلیت اضافه کردن حافظه داخلی
آیفون جدید مثل آیفون ۶S به قابلیت فیلمبرداری ۴K مجهز است به همین خاطر توصیه می‌کنیم مدل ۱۶ گیگابایتی را نخرید. اپل تنها به این خاطر دست به تولید مدل ۱۶ گیگابایتی می‌زند که مدل ارزان‌تری هم وجود داشته باشد اما حتی اگر مدل ۶۴ را بخرید باز هم اضافه کردن میکرو SD می‌توانست خریداران آیفون را ناامید نکند

نکات مثبت: شبکه ارتباطی ۴G

کدخبر: ۸۹۸۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arashk.ya

    زمانی ایفون به لطف دوربین با کیفیت و امک انات جذاب ارزش خرید داشت.اما الان نه دور بینش قابل مقایسه با سامسونگه نه اینکه پی شرفت خاصی داشته مثل ضد اب بودن.به مصرف ک ننده هم که اصلا اهمیت نمیده.حداقل حافظه قابل خرید در سامسونگ 32 هستش اما اپل 16، که فیلم برداری 4k رو به ارزو تبدیل میکنه .تاچ سه بعدی هم که به 6s اضافه شده بود ه یچ کارایی نداره.

  • mahdighorbani

    ایفون ارزوی در دست داشتن قشر طبقات پایین جامعه را با خود به گور میبرد . هستش برن د هایی که کارایی های ایفون را هم داشته ب اشد با قیمت مناسب اما افسوس که فقط ایفون را طبقات بالایه جامعه در دست میگیرند ان هم برای خودنمایی

  • martick

    اقا نخرید دارند جیبتان را خالی میکنند ا قا نخرید از این موبایل فروشهای بیوجدان ، ۳۷۰ دلار را دارن حدود سه میلیون از شما پول میگیرند. ایا وجدان شما و غرور شما اج ازه میدهد که قربانی این بی وجدانها شوید ؟ قبل از خرید کمی تامل کنید

  • ahmadvand

    حیف پول