کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۸۹۶۶
تاریخ خبر:

سی ان ان: اطلاعات موثقی در مورد کشته شدن سرکرده داعش وجود ندارد

شبکه خبری سی ان ان عربی امروز شنبه نوشت: طی هفته های گذشته گمانه زنی های زیادی در مورد سرنوشت ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش شده است و هنوز کسی به طور یقین نمی داند که او زنده است یا مرده.

به گزارش سی ان ان عربی، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا دیروز گفت که ایالات متحده نمی تواند کشته شدن البغدادی را تایید کند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که اطلاعات موثقی در مورد کشته شدن سرکرده داعش در اختیار دارد.

در مقاطع زمانی زیادی در سال ۲۰۱۶، سرویس های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که به احتمال زیاد البغدادی زنده و در مکانی در غرب موصل مخفی شده، ولی طبق اعلام یک مقام بلند پایه آمریکایی در سرویس های اطلاعاتی این کشور، در حال حاضر واشنگتن اطلاعات موثقی در مورد محل زندگی یا مخفیگاه او در اختیار ندارد و حتی نمی داند که او زنده و یا مرده است.

آذرماه ۹۵، (دسامبر ۲۰۱۶ ) یکی مسئول آمریکایی به شبکه سی ان ان گفت، ایالات متحده از برخی «تحرکات» البغدادی اطلاع داشت. در آن زمان، مسئول آمریکایی از تازه ترین گزارش های دولت این کشور در مورد داعش اطلاع داشت، ولی به خاطر حساسیت بالای اطلاعات از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد که این اطلاعات ممکن بود در مورد حضور البغدادی در سوریه و یا عراق باشد.

در حالی که مسئولان آمریکایی اعلام کردند که سرنوشت البغدادی روند جنگ علیه داعش را تغییر نخواهد داد، ولی این مسئله به ویژه بعد از آزادسازی موصل مورد توجه رسانه ها بود.

در ماه های اخیر گزارش های متعدد ولی غیر موثق زیادی در مورد کشته شدن سرکرده داعش منتشر شد. وزارت دفاع روسیه ماه گذشته اعلام کرد که طبق گزارش ها، البغدادی در حمله هوایی در اردیبهشت ۹۶ (می ۲۰۱۷) در سوریه کشته شد و ده ها نفر از عناصر داعش که همراه وی بودند زخمی شدند و تصاویری نیز از محل بمباران منتشر شد.

با این همه سی ان ان به اطلاعاتی دست یافت که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به اقدام به بررسی همه اطلاعات موجود در مورد ادعاهای روسیه در مورد کشته البغدادی کردند و به این نتیجه رسیدند که سرکرده داعش در پایگاهی که بمباران شد، حضور نداشته است.

آمریکا در تلاش برای تعیین درستی و نادرستی گزارش های روسیه بود، روس ها چند هفته پیش ادعا کردند که البغدادی را در حمله هوایی کشته اند، از آن زمان برخی گزارش هایی تاکید می کنند که سرکرده داعش به دست روس ها کشته نشده است.

داعش نیز هیچ بیانیه ای در این زمینه صادر نکرده است، بنابراین سرنوشت البغدادی همچنان به صورت معمایی حل نشده باقی مانده است.

کدخبر: ۱۶۸۹۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mehdi_Rmn

    آمريكا چه اصرارى داره كه بگه زندس؟!