کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۶۳۳۴
تاریخ خبر:

سنتی یا صنعتی؛ کدام بستنی بهتر است؟

متخصص تغذیه توضیحاتی در ارتباط با اینکه در فصل تابستان بستنی و سایر لبنیات را به صورت سنتی یا کارخانه‌ای مصرف کنیم، ارائه داد.

حسین ایمانی در ارتباط با مصرف مواد غذایی مناسب در فصل تابستان، اظهار داشت: بهتر است در این فصل از خوراکی‌هایی استفاده شود که حجم آب بیشتری داشته باشد و هم سرشار از آنتی‌اکسیدان و املاح باشد که میوه و سبزیجات از این دسته خوراکی‌ها به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه گوشت، لبنیات، نان و غلات، میوه و سبزیجات از دسته‌های اصلی گروه‌های غذایی است، افزود: در فصل تابستان بهتر است مصرف لبنیات و میوه و سبزیجات جهت حفظ سلامتی افزایش یابند همچنین مصرف یک لیوان شیر خنک روزانه یا هنگام غروب تابستان مناسب است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: استفاده از هندوانه، طالبی، خربزه، کاهو و خیار در این فصل بسیار مناسب بوده چرا که علاوه بر تأمین آب بدن ویتامین و املاح ما را نیز به همراه دارند، ولی مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز کمتر استفاده شود و این مسئله در افرادی که قند خون و اسیداوریک دارند بیشتر باید مدنظر قرار گیرد. همچنین گروه غذایی نان و گوشت حس تشنگی را افزایش می‌دهد.

ایمانی اضافه کرد: مصرف مواد پر ادویه علاوه بر تشدید حس تشنگی فشار بر روی کلیه‌ها را به همراه داشته بنابر این مصرف کمتر این مواد توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: شیر‌های سنتی که در بسیاری از مغازه‌ها ارائه می‌شود سنتی نبوده و امکان آلودگی آن‌ها با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم بیشتر است بنابر این بهتر بوده لبنیات را از شرکت‌های کارخانه‌ای تهیه کرده و اگر این لبنیات غنی از ویتامین D. باشد که فواید آن نیز مضاعف خواهد شد.

ایمانی با تأکید بر اینکه شیرسنتی بهتر است مصرف نشود، خاطرنشان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد مواردی که به صورت سنتی تبلیغ می‌شوند تنها ادعا بوده و به دروغ لبنیات سنتی اعلام می‌شوند. از طرفی احتمال اینکه حمل و نقل این لبنیات به صورت استاندارد صورت نگیرد و خودروی مناسب با سیستم گرمایشی درستی برای این مسئله نباشد احتمال فساد شیر و سایر لبنیات بیشتر خواهد شد.

وی گفت: بنابر این مصرف لبنیات کارخانه‌ای نسبت به سنتی ارجح بوده چرا که علاوه بر اینکه احتمال سنتی نبودن آن زیاد است در مواردی نیز تقلب در آن صورت گرفته و افزودنی‌های غیرمجاز و یا چربی به آن اضافه می‌شود تا لبنیات را با طعمی متفاوت به مردم ارائه کنند

کدخبر: ۲۱۶۳۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر