کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۸۹۸۵
تاریخ خبر:

روایتی جدید از تماس تلفنی جان کری و ظریف پس از بازداشت ملوان های آمریکایی در ایران

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اواخر دی ماه سال ۱۳۹۴، ۱۰ ملوان آمریکایی را به دلیل ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس بازداشت کرد. روابط عمومی کل سپاه یک روز بعد با اشاره به عذرخواهی ملوانان و قطعیت غیر عمد بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران، از آزادی آنان خبر داد.

مقام‌های دولت وقت آمریکا در آن زمان در پاسخ به منتقدان داخلی «برجام» که از رفتار ایران در بازداشت نظامیان آمریکایی انتقاد می‌کردند به ترویج این گفتمان پرداختند که «کری» به دلیل داشتن کانال ارتباطی با ایران توانسته آزادی نظامیان آمریکایی را تسهیل کند.

به گزارش تسنیم، «تریتا پارسی»، رئیس گروه موسوم به «شورای ملی ایرانیان آمریکا» «نایاک» با بیان روایتی جدید از تماس تلفنی «کری» و «ظریف» تلاش کرده ضمن خاطرنشان کردن مزایای حفظ کانال ارتباطی با ایران، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه جدید آمریکا را به حفظ این کانال ترغیب کند.

«پارسی» نوشته است: «ظرف چند ساعت بعد از دستگیری آنها، کری با همتای ایرانی خود جواد ظریف تماسی برقرار کرد. آنها پنج بار آن روز صحبت کردند، ولی در همان تماس دوم به توافق دست پیدا کردند. گفت‌وگوهای بعدی برای حل موضوعات لجستیکی و حل و فصل مسائل و سوءتفاهماتی بود که در طی این فرایند مطرح شدند.»

«تریتا پارسی» نکات جدیدی درباره تحولات پشت‌پرده پیرامون بازداشت نظامیان آمریکایی مطرح کرده و نوشته است: «به عنوان مثال، در یک موقعیت ناوها و بالگردهای نیروی دریایی آمریکا در حال نزدیک شدن به جزایر ایرانی محل بازداشت ملوان‌ها بودند.»

مطابق این ادعا، ظریف با لحنی که حکایت از فوریت ماجرا داشت، به کری گفت: «لطفاً به نیروی دریایی‌تان بگویید نزدیک نشوند. ما دنبال درگیری نظامی نیستیم، ولی اگر هواپیماهای شما نزدیک شوند، مشکلات جدی خواهیم داشت.»

به نوشته «تریتا پارسی»، جان کری فوراً با «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تماس گرفته و از او خواسته که به عقب برگردند. کری به دانفورد گفت: «ما داریم خطر درگیری نظامی ایجاد می‌کنیم. آنها نشانه‌های مثبتی نشان می‌دهند مبنی بر اینکه قصد دارند این افراد را آزاد کنند، بنابراین باید بالگردها را به عقب برگردانیم و امتحان کنیم ببینیم حرفشان واقعی است یا نه.»

«پارسی» در بخش دیگری از این ادعا مدعی شده که ظریف در زمان جاری بودن این تحولات، برای اثبات سالم بودن ملوان‌ها عکسی از آنها را از طریق ایمیل برای «جان کری» ارسال کرده است.

کدخبر: ۱۶۸۹۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alireza1348

    جانم دکتر ظریف ! مالک اشتر دوران جدید !

  • reza23

    حالا یسری بودن میگفتن باید میجنگیدیم?

  • ناشناس

    ابهت عکسو?

  • mhran98

    داداچ داری اشتباه میزنی، مالک اشتر برای میدان جنگ و نبرد بود اونویی که تو یادش ا فتادی ابوموسی اشعری بود که خب اینجا را د یگه داری درست میزنی، ????

  • PIS

    زنده باد دکتر ظریف