کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۱۵۹۱
تاریخ خبر:

روایتی از حمله تروریستی نیوزیلند؛ مسجدالنور قلب مغموم جهان اسلام!

تلخ‌ترین حادثه تاریخ نیوزیلند را یک سفیدپوست نژادپرست با کشتار دسته جمعی نمازگزاران جمعه در نیوزیلند رغم زد. حادثه‌ای که به گفته نخست وزیر نیوزیلند شوم ترین حادثه تاریخ این کشور است.

خبرها حاکی از آن است دست کم دو مرد مسلح در دو مسجد مختلف در شهر کرایست چرچ شروع به تیراندازی کردند، شاهدان نیز از کشته شدن تعدادی زیادی از مردم خبر دادند.

نخست‌وزیر نیوزیلند از افزایش قربانیان این حمله تروریستی تا دست‌کم ۴۰ نفر کشته و ۲۰ زخمی خبر داد. وی از حادثه امروز به عنوان «یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ این کشور» یاد کرد. به گفته پلیس نیوزیلند تاکنون سه مرد و یک زن در رابطه با این حمله مرگبار به دو مسجد بازداشت شده‌اند

«اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا که خود فردی راستگرا و مهاجرستیز است، اعلام کرد فرد مهاجم به مسجد نیوزلند شهروند استرالیاست و او را فردی «افراطی، راست‌گرا، و تروریست» معرفی کرد.

بنا به گزارش رسانه‌های نیوزلند، یکی از مهاجمان پیش از اجرای این حمله تروریستی، با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی فیسبوک، انگیزه خود را از حمله مسلحانه به نمازگزاران مسجد النور (یکی از مساجد هدف‌قرارگرفته‌شده) در شهر کرایست کرچ نیوزیلند، «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام کرده است. این فرد در این ویدئو خود را «برنتون تارانت» ۲۸ ساله، اصالتا اهل استرالیا و یک «سفید پوست معمولی» معرفی کرده است.

وی در این ویدئو می‌گوید: «می‌خواستم به مهاجمان (مسلمانان مهاجر) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تا زمانی که یک سفید پوست زنده باشد، هرگز نمی‎توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد.»

بر اساس گزارش ها، یک مرد مسلح در داخل مسجد النور در مرکز شهر کرایست چرچ، در زمان نماز عصر به سمت نمازگزاران تیر اندازی کرد و گفته می‌شود هنگام این تیراندازی تیم کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد را داشتند اما اعضای این تیم موفق به فرار شدند.

دقایقی پس از اعلام خبر اولیه، رسانه‌های محلی همچنین از تیراندازی در دومین مسجد در حومه کرایست چرچ گزارش دادند.

به دنبال آن پلیس مسلح در مکان‌ تیراندازی ها مستقر شد. آن‌ها از ساکنان محلی درخواست کردند در خانه‌های خود بمانند.

همچنین به دنبال وضعیت اظطراری مدارس مناطق تیراندازی نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
پلیس در واکنش به این حمله تروریستی در بیانیه‌ای اعلام کرد با توانایی کامل وضعیت را تحت کنترل دارد اما همچنان خطر در محیط وجود دارد. پلیس نیوزیلند همچنین از دستگیری یک نفر در اینباره خبر داد.

همچنین گفته می‌شود احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز انگلیسی گزارش داد تیراندازی به روی مردم در دو مسجد در کرایست چرچ در نیوزیلند سبب کشته شدن چندین نفر شده است.
یک شاهد در ارتباط با اتفاقاتی که در داخل مسجد رخ داد، گفت: "ما در یک طرف مسجد بودیم، زیرا مسجد دو قسمت است. او (تیرانداز ) به اتاق‌های مختلف رفت و شروع به تیراندازی کرد. در بخش مخصوص بانوان رفت و به سوی آن‌ها تیراندازی کرد. من فقط شنیدم که یک خانم کشته شده است و امیدوارم این خبر درست نباشد. "
یک شاهد دیگر نیز گفت: "تیراندازی خیلی ناگهانی آغاز شد. این تیراندازی در اتاق اصلی آغاز شد، زیرا عامل تیراندازی وارد این اتاق شده بود. من در اتاق کناری بودم و به همین دلیل ندیدم چه کسی در حال تیراندازی بود. اما من دیدم که برخی از افراد از طریق اتاقی که من در آن بودم، در حال فرار به سمت بیرون بودند. من همچنین افرادی را دیدم که بدنشان خون آلود بود. برخی از آن‌ها هم می‌لنگیدند. من تلاش کردم از اتاق خارج شوم و به سوی ماشینم بروم. من پشت ماشین بودم و سپس صدای چندین تیراندازی را شنیدم. تیراندازی حدود شش دقیقه یا بیشتر ادامه داشت. می‌توانستم صدای جیغ و فریاد و گریه را بشنوم. "

کدخبر: ۲۵۱۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر