کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۳۹۵۳
تاریخ خبر:

رشد تولید خودرو در اسفند۹۷ به لطف تیبا و ۴۰۵!

هفت صبح| صنعت خودرو ایران در آخرین ماه از سال ۹۷ رشد تولید مناسبی را در مقایسه با ماه قبل‌تر تجربه کرد اگرچه هنوز تا وضع ایده‌آل فاصله زیاد است.

با تولید گسترده تیبا، پراید، سمند، دنا، پژو ۴۰۵ و چند مدل بومی دیگر، صنعت خودرو حالا دوباره آرام آرام قد راست می‌کند. این را می‌توان از آماری دریافت که سامانه کدال شرکت بورس اوراق بهادار از وضعیت خودروسازان در اسفند ۹۷ منتشر کرده است. بر مبنای این امار و حدسی که به یقین نزدیک است، سه مجموعه بزرگ دولتی در کنار خودروسازان خصوصی موفق شده‌اند به تیراژی بیش از شش ماه اخیر دست یابند. این یعنی در اسفندماه ۹۷ احتمالا امار تولید خودرو در تمام مجموعه‌های تجاری ساز و سواری ساز کشور به بیش از ۸۳٫۱ هزار دستگاه رسیده که در همه شش ماه گذشته نظیر نداشته است. البته این عدد هنوز هم در مقایسه با بهترین ماه‌های تولید خودرو در ایران تنها کفاف ۵۰ درصد ظرفیت تولید را می‌دهد اما وقتی ترامپ تیغ تحریم را زیر گلوی اقتصاد ملی گذاشته و ناهماهنگی در اقتصاد ایران در اوج خود قرار دارد، همین رقم هم قابل تامل و توجه است. ابتدا به وضعیت تولید خودروسازان برتر در ماه اسفند می‌پردازیم و سپس با مقایسه تولید خودرو در سال ۹۷ با آمارهای ایران یک دهه اخیر، تبعات و اثرات افزایش تیراژ بر سطح قیمت‌ها در بازار خودرو را بررسی می‌کنیم.

برندگان و بازندگان اسفند
در ماهی که گذشت ایران خودرو با تولید بیش از ۳۵ هزار دستگاه در مدل‌‌ها و کلاس‌های مختلف، توانست بزرگترین تولیدکننده خودرو در کشور لقب گیرد. بیشترین میزان تولید این شرکت متعلق به خودروهای خانواده پژو با حدود ۲۱ هزار دستگاه است و کمترین تولید نیز به سوزوکی گرندویتارا مربوط است که تنها ۱۱۶ دستگاه از آن مونتاژ شده است. ایران خودرو در کنار تولید بیش از ۵هزار دستگاه سمند، ۳۳۸۲ دستگاه دنا، ۶۵۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸، حدود۸۴۰ دستگاه تندر۹۰، بیش از ۹۰۰ دستگاه هایما و حدود ۱۲۰۰ دستگاه دانگ فنگ تولید کرده است. پس از ایران خودرو این سایپا است که با تولید حدود ۳۱ هزار دستگاه محصول، در رتبه دوم قرار دارد و عمده تیراژ هم متعلق به پراید و تیبا می‌باشد. بازنده بزرگ ماه هم پارس خودرو است که با کاهش ۷۰ درصدی تولید برلیانس و افت فاحش در تولید رنو، حدود ۹ هزار دستگاه محصول تولید کرده است. کرمان موتور هم دیگر خودروساز بخش خصوصی است که در این ماه مقادیری تولید داشته است.

روی سیاه تحریم
بدترین در پنج سال اخیر و یکی از کمترین آمارها طی یک دهه اخیر! این وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۷ است. سالی که ابتدا قرار بود رکورد تولید خودرو در تاریخ این صنعت شکسته شود و آمارها از احتمال عبور تولید از مرز ۱٫۷۵۰ میلیون دستگاه خبر می‌داد. از ماه خرداد اما وضعیت تولید نزولی شد و تا اسفند این روند ادامه یافت.

فعلا خبری از کاهش قیمت نیست
با وجود افزایش تولید خودرو در اسفند ۹۷ که در مقایسه با بهمن ۹۷ حدود ۳۵درصد رشد داشته اما فعلا قیمت‌ها جز اندکی نزول، تغییر خاصی نداشته و نسبت به سومین رشد ماهانه در مقایسه با آذر۹۷ واکنشی نشان نداده است. مسئله‌ای که گویا با تداوم رشد تولید احتمالا روندی قوی‌تر به خود گرفته و شانس کاهش قیمت محصولات پرتیراژ تا نرخ‌های پایین‌تر را افزایش می‌دهد.

کدخبر: ۲۵۳۹۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر