کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۹۳۴۳۶
تاریخ خبر:

به دنبال یک وام خرد دندانگیر/ جست و جوی لجوجانه خبرنگار هفت صبح برای یک وام بانکی به درد بخور

فرشاد عزیزی / یک باور غلط در ذهن ما وجود دارد که اول هر سال وامی‌ پرداخت نمی‌شود و نباید بی‌خود وقت‌مان را برای گرفتن وام تلف کنیم. فروردین که تمام بشود، دیگر بانک‌ها آماده پرداخت تسهیلات می‌شوند. گرچه هنوز هم تعدادی بانک هستند که دستورالعمل پرداخت وام را به شعب خود ابلاغ نکرده‌اند. ما به چندین بانک و موسسه سر زده‌ایم و درباره زیر و بم گرفتن اولین وام‌های سال، جویا شده‌ایم. آنها انواع و اقسام وام‌ها را به ما پیشنهاد می‌کنند. وام‌هایی برای خرید کالاهای ایرانی و حتی خارجی، تسهیلاتی به شرط سپرده‌گذاری بلندمدت، وام‌هایی با مدت ناچیز بازپرداخت، تسهیلاتی که برای تعمیر خانه پرداخت می‌شود و انواع و اقسام وام‌های دیگری که باید جزئیاتشان را در خلال گزارش بخوانید. دو ماه است که بانک‌ها سودهای سپرده و تسهیلات خود را به ۱۸ و ۲۱ و ۲۲ درصد کاهش داده‌اند. این باعث شده که هزینه گرفتن وام کمتر شود، اما هنوز هم باید کلی شرایط سخت را تحمل کنید تا به وام دلخواه‌تان برسید.

وام بانک سامان را باید سه ماهه پس بدهید
در آخرین دقایق کاری روز بانک سامان، وارد یکی از شعب آن می‌شویم. برای پرسش از وضعیت تسهیلات، به آخر سالن راهنمایی می‌شویم. اما کسی آنجا نبود. صدایی از پشت سر می‌شنویم که وقتی بر می‌گردیم، ما را به مسئول تسهیلات که در حال خروج از سالن بود، معرفی می‌کند. خانم مسئول همان‌جا سر پا به ما توضیح می‌دهد که اگر بخواهید وام بگیرید، باید ۱۲۵‌‌درصد آن مبلغ را نزد بانک سپرده‌گذاری کنید. فرایند پرداخت وام بسیار سریع و دو، سه روزه انجام می‌شود. وقتی که وام پرداخت می‌شود باید ۱۰ درصد مبلغ را نزد بانک در حسابی که به آن سودی تعلق نمی‌گیرد، بگذارید و بعد از پایان بازپرداخت وام، آن را تحویل بگیرید. او این‌طور ادامه می‌دهد که اگر ۱۰ میلیون تومان وام بخواهید باید ۱۲٫۵ میلیون تومان سپرده بگذارید و بعد از آن، موقع پرداخت وام، یک میلیون تومان هم نزد بانک باقی می‌ماند. باید این وام را با سود ۲۲ درصد باز پرداخت کنید. تازه آن ۱۲٫۵ میلیون تومان هم تا آخر بازپرداخت باقی می‌ماند و البته سود کوتاه مدت تعلق می‌گیرد. خانم متصدی تسهیلات بانک سامان اضافه می‌کند که باید در عرض سه ماه تمام تسهیلات را پس بدهید. البته می‌توانید دو بار آن را تمدید کنید و وام را ۹ ماهه بازپرداخت کنید.

بانک اقتصاد نوین وام تعمیر مسکن می‌دهد
وقتی وارد یک شعبه بانک اقتصاد نوین می‌شویم، نه آقای رئیس حضور دارد و نه مسئول اعتبارات. بنا‌بر‌این با راهنمایی یکی از مسئولان باجه‌ها، به یک خانم کارمند بانک معرفی می‌شویم. اما این خانم که سخت مشغول زیر و رو کردن مدارک و حساب‌ها بود، بعد از یک دقیقه وقت گفت‌وگو با ما را پیدا می‌کند. او به نبود رئیس و مسئول اصلی تسهیلات اشاره می‌کند اما تا این حد ما را راهنمایی می‌کند که می‌توانید از وام تعمیرات مسکن به مبلغ ۱۰ میلیون تومان استفاده کنید. وامی‌که نه سودش را می‌دانست و نه مدت بازپرداخت آن را. اما فقط این را گفت که برای این وام باید سند به نام خودتان باشد. اما قرار نیست سند در رهن بانک گذاشته شود. این سند فقط مهر می‌خورد.

وام‌های بانک قوامین هنوز ابلاغ نشده است
در یک شعبه بانک قوامین به انتهای سالن، جایی که آقای معاون نشسته راهنمایی می‌شویم. او با تاخیر، تلفن‌اش را به پایان می‌برد. به او می‌گوییم ۱۰ میلیون تومان وام می‌خواهیم. او می‌گوید کارفرمایتان بیمه‌تان کرده باشد یا اینکه استخدام رسمی‌ دولت، معلم و امثال آن باشید. او این‌طور ادامه می‌دهد که وام‌های ما تا سقف ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. اما هنوز دستور نحوه پرداخت تسهیلات در سال ۹۵ به شعب ابلاغ نشده است. با این حال پیش‌بینی می‌کند که سود تسهیلات این بانک، ۲۰ درصد باشد. او می‌گوید که برای وام ۱۰ میلیون تومانی باید سه ماه به میزان ۱۰ میلیون سپرده بگذارید. سپس به‌اندازه همان ۱۰ میلیون وام داده می‌شود. به این ترتیب باید ماهانه حدود ۴۰۰-۴۵۰ هزار تومان قسط بدهید. ضمن اینکه برای ضمانت، باید یک کارمند رسمی‌ به بانک ببرید تا پای برگه‌های شما را امضا کند.

وام‌های بانک کارآفرین دفترچه قسط ندارند
بانک خلوت است. بعد از میز رئیس، کارمندی نشسته که ما را به باجه خود فرا می‌خواند. او می‌گوید وام خرد نداریم. اما بعد از اصرار ما و مبلغ ۱۰ میلیون درخواستی‌مان، کم کم یادش می‌آید که چنین وامی‌ هم در بانک کارآفرین پرداخت می‌شود. او می‌گوید فقط باید سپرده بگذارید تا بلافاصله وام پرداخت شود. این تسهیلات معادل همان پولی است که شما سپرده‌گذاری می‌کنید. کارمند بانک ادامه می‌دهد که تسهیلات را باید در یک سال و سه‌ماه به سه‌ماه پس بدهید. از سود تسهیلات می‌پرسیم. او می‌گوید سود آن ۲۲‌درصد است اما به سپرده ۱۰ میلیونی شما هم به مدت یک سال سود ۱۸‌درصد تعلق می‌گیرد. کارمند دلسوز بانک کارآفرین در پایان تاکید کرد که حواس‌تان باشد که ۱۳‌درصد از مبلغ وام نزد بانک باقی می‌ماند تا شما بازپرداخت را کامل انجام دهید.

بانک گردشگری وام خرید کالای ایرانی و خارجی می‌دهد
فرد جوانی که مسئول اعتبارات بانک گردشگری‌ست از سر جای خود بلند می‌شود تا با ما صحبت کند. با اینکه همکارانش با او کار دارند، پاسخ دادن به ما را در اولویت می‌گذارد. او از دو نوع تسهیلات حرف می‌زند. در طرح اولی، می‌توان یک وام تعمیرات مسکن به مبلغ ۱۰ میلیون تومان دریافت کرد، آن هم با سود ۲۱‌درصد. نیازی به سپرده‌گذاری نیست، ولی شما باید سند ملک خود را به بانک برده تا ممهور به مهر بانک شود. اما قرار نیست این سند نزد بانک باقی بماند. به این ترتیب شما باید وام را به دلخواه خود بین یک تا سه سال بازپرداخت کنید. در طرح دوم که به اسم خرید کالا واگذار می‌شود، می‌توانید تا ۱۵‌میلیون تومان وام خرید کالا بگیرید. اما اگر تمایل‌تان به دریافت ۱۰ میلیون تومان باشد، می‌توانید این تسهیلات را در ازای سود ۲۱‌درصد دریافت کنید. برای بانک گردشگری فرقی نمی‌کند که شما کالای ایرانی یا خراجی بخرید. فقط این نکته را نباید فراموش کنید که در بانک گردشگری باید سه میلیون تومان از آن ۱۰ میلیون تومان وام‌تان را نزد بانک بگذارید. ضمن اینکه باید برای آن وام خرید کالا ضامن ببرید. این وام را هم باید در عرض یک تا سه سال به بانک پس بدهید.

دو هفته دیگر به بانک آینده سر بزنید
سمت کسی که در بانک آینده با ما در مورد مسائل مربوط به تسهیلات صحبت می‌کند را نمی‌دانیم و اینقدر درگیر گزارش هستیم که مسئولیتش را نمی‌پرسیم. اما پاسخ آن فرد این بود که هنوز دستور و شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات جدید در سال ۹۵ به شعب ابلاغ نشده است. به گفته او شاید این شیوه‌نامه یکی دو هفته دیگر به شعب ابلاغ شود. ضمن اینکه او تاکید می‌کند که دستورالعمل قبلی در سال جدید صرفه اقتصادی برای بانک ندارد.

قسط‌های ۳۵۰ هزار تومانی وام ۱۰ میلیونی پارسیان
پنج دقیقه معطل می‌شویم تا خانم متصدی اعتبارات سراغمان بیاید. تلفنش که تمام می‌شود از ما می‌پرسد چه کمکی از من ساخته است؟ ما هم پاسخ می‌دهیم که ۱۰ میلیون تومان وام می‌خواهیم. او می‌گوید ۱۰ میلیون تومان سپرده بگذارید تا دو روز دیگر، همان قدر وام بدهیم. او تاکید می‌کند که حواس‌تان باشد باید ۱۶‌درصد از وام دریافتی‌تان را نزد بانک بگذارید. البته به آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سودی تعلق نمی‌گیرد. خانم متصدی اعتبارات بیشتر توضیح می‌دهد: «سود سپرده شما ۱۸‌درصد و سود تسهیلات، ۲۲‌درصد است. بنابراین حدفاصل این دو نرخ را باید به عنوان سود این وام پرداخت کنید. قسط وام هم حدودا ۳۵۰ هزار تومان می‌شود.» او اضافه می‌کند که باز پرداخت این وام، بین سه تا پنج سال متغیر است. ضمن اینکه‌ می‌توانید تا هر چه قدر که بخواهید، در ازای سپرده‌گذاری به همان مقدار، وام بگیرید.

بانک انصار دو طرح پرداخت وام دارد
بانک انصار دو طرح دارد. می‌توانید در طرح حاتم، کالای ایرانی بخرید. مبلغ این وام ۱۰ میلیون است که با نرخ سود ۱۵‌درصد باید آن را در عرض ۳۰ ماه پس بدهید. متصدی اعتبارات یک شعبه بانک انصار می‌گوید وام خرید کالا را باید صرف خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک انصار کنید که در سایت بانک لیست شده‌اند. ضمن اینکه باید برای دریافت تسهیلات طرح حاتم، یک ضامن به بانک ببرید. اما در مدل دوم می‌توانید سپرده‌تان را به مدت چهار ماه در بانک بگذارید. بعد از آن مدت، به‌اندازه ۸۰ درصد معدل متوسط پردش حساب‌تان وام دریافت می‌کنید. تسهیلاتی که باید با سود ۲۲‌درصد پس‌اش بدهید. برای این‌کار یک ضامن کارمند دارای نامه کسر از حقوق نیاز دارید. از او درباره قسط این وام می‌پرسیم. او در آخرین لحظات گفت‌وگویمان می‌گوید به مدت دو سال، باید ماهانه ۵۱۹ هزارتومان قسط بدهید.

اینجا تا دلتان بخواهد وام هست
موسسه اعتباری کاسپین تحت مدیریت کلان موسسه آرمان کار می‌کند. موسسه آرمان هم مدت‌هاست در حال عبور از خوان آخر گرفتن مجوز از بانک مرکزی است. رئیس موسسه ما را دعوت به نشستن روی صندلی‌های روبه‌روی میز خود می‌کند. او با در دست گرفتن یک برگه تبلیغاتی از موسسه خود، وام‌ها را یکی، یکی توضیح می‌دهد. این موسسه ۱۰ طرح پرداخت تسهیلات دارد. در طرح «قرض‌الحسنه امید ۳» می‌توانید بین پنج تا ۴۰ میلیون وام با کارمزد شش درصد دریافت کنید. هر چقدر سپرده بگذارید، بعد از شش تا ۱۰ ماه، برابر میانگین موجودی این مدت، وام پرداخت می‌شود که باید در عرض سه تا پنج سال به موسسه پس بدهید. در طرح «کارکرد حساب» می‌توانید بعد از سپرده‌گذاری به مدت چهار ماه، ۱٫۵ برابر میانگین حساب‌تان وام بگیرید. وامی‌که با نرخ کارمزد ۱۸‌درصد پرداخت شده و باید در عرض سه تا پنج سال بازپرداختش کنید. در طرح «نسیم» مدت سپرده‌گذاری شما باید چهار تا شش ماه باشد. بنابراین می‌توانید دو برابر میانگین موجودی‌تان وام بگیرید. سود این تسهیلات ۱۸‌درصد و بازپرداخت آن در چهار تا هفت سال انجام می‌شود. برای همه این‌ها باید ضامن داشته باشید.

بانک قرض‌الحسنه مهر دو وام به درد‌ بخور دارد
کارکنان این بانک خیلی سریع به ما می‌گویند از روی کاغذهایی که روی دیوار نصب شده، اطلاعات مربوط به وام را به دست بیاوریم. می‌توانید در طرح «میثاق ۴» به ازای هر چهار ماه سپرده‌گذاری، ۹۰ درصد مبلغ موجودی خود، با اقساط ۱۲ ماهه تا سقف ۲۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد وام بگیرید. البته می‌توانید در همین مدل تا سقف ۵۰ میلیون تومان با سود هفت درصد، تسهیلات فروش اقساطی دریافت کنید. حداقل مبلغ افتتاح حساب، سه میلیون تومان است. مثلا اگر پنج میلیون سپرده بگذارید بعد از چهار ماه، ۴٫۵ میلیون تومان وام می‌گیرید که باید در ۱۲ ماه با اقساط ۳۸۸ هزار تومان در هر ماه با نرخ کارمزد چهار درصد به بانک برگردانید. در طرح «مهر ۴» هر چقدر سپرده‌گذاری کنید بعد از حداقل چهار ماه، همان قدر وام می‌گیرید. سود این تسهیلات ۱۸‌درصد بوده و در سخت‌ترین حالت خود، مدت بازپرداخت فقط ۳۲ ماه است. می‌توانید ۱۰ میلیون سپرده بگذارید و ۱۰ میلیون وام بگیرید. مبلغ اقساط ۳۲ ماهه آن، ۳۹۶ هزار تومان محاسبه می‌شود.

کدخبر: ۹۳۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر