کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۴۴۷۲۵
تاریخ خبر:

حقوق مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی چقدر بود؟

غلامعلی رجایی در گفت و گو با ایرنا میران حقوق آیت الله هاشمی را نصف مدیران زیر دستش ذکر کرد

مشاور مرحوم رفسنجانی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا زندگی رئیس جمهور ایران در دهه ۷۰ اشرافی بوده یا نه گفت: یکی از ویژگی های مهم ایشان این بود که اصلا اهل ریاکاری نبود. کیش می رفت، استخر و جکووزی می رفت و سوار جت اسکی هم می شد و ابایی هم از بیان آن نداشت. یک روز از ایشان خواستم این قسمت جت اسکی سوار شدنش را در کتاب خاطراتش ننویسد چرا که گزک دست مخالفان خود می دهد که آن موقع که همه در جبهه می جنگیدند آقای هاشمی در استخر و جکووزی و جت اسکی چه کار می کرده است؟

پاسخ داد «می نویسم تا بگویم که من یک روحانی هستم اما با این مظاهر زندگی مخالف نیستم چرا که خدا ما را منع نکرده است.»

ایشان این چیزها را در دفترچه خاطراتش هم می نوشت و خود را در معرض نقد بقیه قرار می داد. الان خط خط خاطرات هاشمی توسط منتقدان وی می تواند نقد شود. این فرصتی است که ایشان زمانی که زنده بود به نقادان خود داد.

ایشان این فرصت را به تاریخ داد تا وی را در زمان حیاتش مورد نقد قرار دهد. از این جهت خدمت بزرگی به تاریخ نگاری کشور کرد. بارها می گفت « من خاطراتم را طوری نوشته ام که هر کس بخواهد بفهد من هر روز از زندگی ام کجا بوده ام به راحتی به آن دست یابد».

ایشان آدم نداری نبود و ارث خوبی هم از پدرش به او رسیده بود. قبل از انقلاب هم کار اقتصادی کرده و اندوخته زیای داشت اما این ثروت به تدریج کم و کمتر شد.

بخش قابل توجهی از آن صرف مبارزه با رژیم پهلوی شد. قسمتی از آن هم صرف کمک به خانواده زندانیان سیاسی زمان شاه شد. یکی از اتهامات و جرمهای آقای هاشمی قبل از انقلاب تشکیل کمیته ای برای کمک مالی به خانواده زندانیان سیاسی بود. وقتی یک مبارز سیاسی به زندان می رفت خانواده اش به خاطر بی پولی نابود می شد اما کمیته ای که هاشمی تشکیل داده بود به این خانواده ها رسیدگی می کرد.

بخش دیگری از ثروت هاشمی هم بعد از انقلاب در امور خیریه و ساخت بیمارستان و مسکن برای فقرا صرف شد. قسمتی دیگر هم صرف انتشار ۵۰ جلد تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن شد که گاهی آن را به دانشگاهها، حوزه ها و مراکز علمی هدیه می کرد.

حدود سه سال پیش یکبار از من سوال کرد که آقای رجایی حقوق شما چقدر است؟ مبلغش را گفتم پاسخ داد«حقوق من کمتر از حقوق شماست».

تعجب کردم و فردای آنروز از قسمت مالی مجمع سوال کردم. متوجه شدم آقای هاشمی نصف من حقوق می گیرد یعنی کمتر از ماهی دو و نیم میلیون تومان. به مسول مالی اعتراض کردم که چرا حقوق حاج اقا نصف من و یک سوم حقوق برخی مدیران تحت نظر خودش باشد؟

آقای هاشمی همچنین ۳۰ سال در دانشگاه آزاد خدمت کرد و حتی یک ریال هم از آنجا حقوق نگرفت.

کدخبر: ۱۴۴۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hoseinr

    یه چیزی بگید آدم باورش بشه ? میخواد من ا ز حقوقم به باز ماندگانشون کمک کنم یه وقت سختی نکشن

  • ahmadvand

    :)) خیلی مسخره بود وقتی هر جا بری و هرچی بخوای برات انجام بدن، پول و حقوق چه معن ی داره. استخر و جکوزی و جت اسکی و … معاد ل چقدر حقوق میشه؟

  • alireza.9377

    خدا رحمتشون کنه

  • hoseinkarami

    اصن ایشون به این یقرون دوزار احتیاج نداش تن.خدا رحمتش کنه ولی همین پولم زیادیش بو د.

  • daryosh74

    آقای رجایی لطفاً ، یه آمار بگیرید ببینید ، احیاناً تحت پوشش کمیته امداد امام خمین ی نبوده‌اند؟

  • moualem

    به اندازه معاون اول احمدی‌نژاد حقوق نگرف ت