کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۴۷۹۱
تاریخ خبر:

جنجال بر سر نمایندگی نیسان در ایران

دعوای پارس‌خودرو و جهان‌نوین آریا بر سر نمایندگی رسمی برند نیسان بالا گرفته اما به نظر می‌رسد حق با پارس‌خودرو است
روزنامه هفت‌صبح ، محمدحسین شاوردی | نیسان برند معتبر و خوش‌نام ژاپنی جدیدترین قربانی بازار ایران است که مانند گوشت قربانی میان واردکنندگان جدید و تولیدکنندگان قدیمی این برند در کش‌و‌قوس است و این بین مشتریان ایرانی مثل همیشه بزرگترین ضرر را از دعوای دو طرف متحمل می‌شوند. در این باره صبح دیروز فرید احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، اظهار‌نظر کرد و از شرکت پارس‌خودرو خواست در صورت ادعای نمایندگی برند نیسان، به صورت قضایی از جهان‌نوین آریا شکایت کند. تماس هفت صبح با روابط‌عمومی پارس‌خودرو اما نتیجه نداد و این شرکت از هرگونه اظهار نظر جدید راجع به این موضوع امتناع کرد. اما دعوای دو طرف چطور شروع شد و حق با کدام‌یک از طرفین است.
آن‌گونه که از شواهد برمی‌آید، روز گذشته خبرگزاری ایسنا در گزارشی ضمن اعتراض به چنددستگی نمایندگی‌های برند نیسان در ایران، از قول رئیس شرکت پارس‌خودرو نوشته: فقط ما نماینده انحصاری واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بوده و دیگر ادعاهای صورت گرفته در این زمینه صحت ندارد. ناصر آقامحمدی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه مدتی است یک شرکت مدعی کسب نمایندگی رسمی نیسان در ایران شده است، این ادعا را رد و اظهار کرد: «پارس‌خودرو تنها نماینده انحصاری تولید و واردات محصولات نیسان در ایران چه به صورت CBU‌(واردات خودروی آماده) و چه CKD‌(تولید و مونتاژ) است.» وی افزود: «در حال حاضر برای آغاز دور جدید همکاری‌ها با شرکت نیسان در حال مذاکره هستیم که به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.»
این ادعا در حالی از سوی پارس‌خودرو مطرح شده که این شرکت به دلیل رابطه تنگاتنگ با شرکت نیسان، در طول سه دهه اخیر توانسته کنار ایران‌خودرو و سایپا در بازار ایران دوام بیاورد. مونتاژ محصولاتی مثل نیسان جونیور وانت، نیسان پاترول، نیسان ماکسیما، نیسان تیانا و کراس‌اوور نیسان قشقایی باعث شده تا در ایران همه مردم نیسان را با پارس‌خودرو بشناسند.
در عین حال ارتباط تنگاتنگ فعلی این شرکت با مالک نیسان یعنی شرکت رنوی فرانسه و مونتاژ تعدادی از خودروهای این شرکت در مجموعه تولیدی خود، این موضوع را که پارس‌خودرو به زودی هم‌چون کرمان‌موتور به جایگاه قبلی‌اش برمی‌گردد را به شدت تقویت می‌کند.
جهان‌نوین آریا که ادعا می‌کند نماینده قانونی و فعلی نیسان در ایران است تنها مورد تایید وزارت صنعت ایران بوده و غیر از این مدرک چندانی برای اثبات ارتباط مستقیم خود با نیسان ندارد. به گفته کارشناسان بهترین راه برای اثبات ادعای این شرکت که بیان کرده نیسان محصولات خود را به شکل اختصاصی برای بازار ایران و شرکت جهان‌نوین آریا با وین کد‌(vin) مخصوص ساخته و ارسال می‌کند، انتشار برگه خرید، فاکتور و کشور مبدا ماشین‌‌های این برند است که به نظر نه از ژاپن که از امارات یا عمان به مقصد ایران بارگیری شده‌اند.
این رویه که از میانه سال قبل با استراتژی جدید وزارت صنعت در حوزه خودرو و تقویت جایگاه تولید خودرو به جای واردات خودرو شکل گرفته، در نخستین گام به حذف آسان‌موتور از چرخه واردات خودرو و اعطای نمایندگی رسمی شرکت هیوندای به کرمان‌موتور انجامید، حالا احتمالا دومین قربانی خود را انتخاب کرده و جهان‌نوین آریا را احتمالا از دور خارج خواهد کرد. این شرکت که به نظر تنها در داخل ایران نماینده انحصاری عرضه محصولات نیسان است، هیچ اسم و نشانی در زنجیره جهانی نیسان ندارد و هیچ کجای وب‌سایت رسمی این شرکت اسمی ندارد. این در حالی است که نیسان حتی در عراق، یمن و سوریه هم نماینده رسمی دارد اما هیچ‌جا اسمی از ایران یا جهان‌نوین آریا نیاورده است. این امتناع نیسان و خبر مذاکره پارس‌خودرو با این شرکت، شائبه بازگشت دوباره خط تولید محصولات مدرن نیسان به ایران را تقویت می‌کند. موردی که اگر اتفاق بیفتد اثرات مناسبی نیز بر اقتصاد ایران دارد و علاوه بر ورود تکنولوژی پیشرفته تولید، میزان زیادی اشتغال نیز در کشور ایجاد می‌کند و خدمات پس از فروش بهتری را نسبت به واردکنندگان غیررسمی برای مشتریان ایران به همراه می‌آورد.

کدخبر: ۱۶۴۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • musioali

    عمرا انحصار نیسان رو به ایران نمیدن چون مطمنا از نیسان مورانو وانتشو درست میکنن