کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۹۷۸۲
تاریخ خبر:

دلیل رفتارهای غیرعادی خانم بازیگر در جشنواره فیلم فجر

به دنبال حواشی اخیر جشنواره فیلم فجر و رفتار عجیب یکی از بازیگران فیلم «شعله‌ور»، توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی به اوتیسم جلب شد؛ اما «اوتیسم» چیست و افراد مبتلا به آن، چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهنوش خرم‌روز کارشناسی ارشد، روان‌شناسی بالینی با ذکر این مقدمه می‌نویسد: حالا که حواشی نشست خبری فیلم سینمایی «شعله‌ور» در جشنواره فیلم فجر، توجه بسیاری از مردم را به اوتیسم جلب کرده، خوب است اطلاعات دقیق‌تری در مورد «اوتیسم» کسب کنیم. البته این که آیا بازیگری که حرکت‌های غیرعادی‌اش خبرساز شد، واقعا به اوتیسم مبتلاست یا خیر، خارج از حیطه قضاوت و تشخیص ماست.

اوتیسم، نوعی اختلال رشدی است که برخلاف باور بسیاری از مردم، با معلولیت ذهنی تفاوت دارد. اوتیسم معمولا حوالی سه تا چهار سالگی، خودش را کم‌کم نشان می‌دهد و می‌تواند شدت‌های متفاوتی داشته باشد. برخی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌توانند با دریافت حمایت‌ها و آموزش‌های لازم، به مدرسه عادی بروند و عملکرد قابل‌قبولی در زندگی داشته باشند.

شاید بتوان گفت محوریت اختلال اوتیسم، تفاوت این افراد در درک ضمیرها، روابط اجتماعی، احساسات، عواطف و البته توانایی تحمل بسیاری از محرک‌هایی است که شاید ما متوجه آن‌ها نشویم. اوتیسمی‌ها اغلب ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند، دوست ندارند لمس شوند، رفتارهای معمول در روابط اجتماعی را نه درک می‌کنند و نه خودشان به کار می‌برند. نورها و صداهایی که شاید برای ما عادی باشد، ممکن است آن‌ها را به هم بریزد و دچار پریشانی شوند. گاهی روی چیزهایی تمرکز می‌کنند و ساعت‌ها به آن خیره می‌شوند که برای ما قابل‌فهم و درک نیست، مثل حرکت پره‌های پنکه یا چرخش لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی.

البته همین توانایی در تمرکز و دقت به جزئیات، گاه در آن‌ها استعدادهای شگفت‌انگیزی را آشکار می‌کند که در صورت وجود فرصت و امکانات مناسب، می‌تواند شکوفا شود؛ مثل استفن ویلتشایر (‌Stephen Wiltshire)، نقاش معروفی که نقاشی‌های حیرت‌انگیز و از جزئیاتی را از شهرها می‌کشد و همه را انگشت به دهان می‌گذارد.

افراد مبتلا به اوتیسم، نه بیمارند و نه ضرورتا ناتوان؛ آن‌ها فقط با اکثریت ما در برخی توانمندی‌ها متفاوتند. این تفاوت، نباید به معنای حذف یا نادیده گرفتن آن‌ها باشد. با توجه به آمار اوتیسم و افزایش احتمال ابتلا به آن در زندگی مدرن امروزی، وقت آن رسیده است که تفاوت‌های اوتیسمی ها را بشناسیم و به آن‌ها فرصت برابر زندگی را با امکاناتی بدهیم که تأمین‌کننده نیازها و تفاوت‌های آن‌هاست.

افراد مبتلا به اوتیسم می‌توانند درمان شوند، یا دست‌کم به سطح قابل قبولی از عملکرد برسند، از عهده خودشان بربیایند، مهارتی کسب کنند و گاه به کمک رفتاردرمانی یا دارو، سطح عملکردی خود را حفظ کنند.

کدخبر: ۱۹۹۷۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • parii9495

    کاش به جای اینهمه قضاوت دلیل کاراشو از خ ودش میپرسیدین….شاید جوابش شنیدنی باشه