کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۱۱۲۵
تاریخ خبر:

با شما همدردم؛ درست مثل یک فیل آسیایی!

اکثر حیوانات، استرس را تجربه می‌کنند و برخی در این شرایط یکدیگر را همراهی می‌کنند، اما فیل‌ها ممکن است قادر به تسلی یکدیگر نیز باشند.

فیل‌ها از جمله باهوش‌ترین حیوانات موجود در جهان محسوب می شوند که همانند سایر حیوانات و جانداران استرس را تجربه می کنند و واکنش های جالبی نسبت به احساسات خود نشان می دهند. فیل‌ها سنگین‌ترین جانوران گیاه‌خوارخشکی محسوب می شوند که نوع بالغ و نر آن ها حداکثر شش هزار کیلوگرم وزن دارد و در یک روز ممکن است ۷۰کیلوگرم برگ و علف خورده یا ۲۰۰لیتر آب بیاشامد.

جالب است بدانید؛ فیل‌ها ۳/۶ تا شش متر طول و ۳٬۲ متر ارتفاع دارد و معمولاً وزن آن‌ها هفت تن است، آنها چهار زانو دارند که دو زانو رو به عقب و دو زانو رو به جلو خم می‌شود و معمولا تا ۷۰ سال عمر می کنند.

هم‌اکنون دو گونه فیل به نام‌های فیل آفریقایی و فیل آسیایی وجود دارد. فیل آفریقایی بیشتر جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو و کنیا زندگی می‌کند و تا بیش از چهار متر ارتفاع دارد. فیل آسیایی در هند، میانمار، شبه‌جزیره مالایا، سری‌لانکا و سوماترا به سر می‌برند.

فیل‌ها از جمله باهوش‌ترین حیوانات موجود در جهان هستند که وزن مغز آن ها در حدود ۵ کیلوگرم بوده و از نظر پیچیدگی پس از مغز نهنگ‌ها پیچیده‌ترین مغز در بین جانوران است. مغز این حیوان از نظر واکنش به احساسات گوناگون بسیار پیشرفته است و بنا بر تحقیقات انجام شده مشخص شده است که در زمینه تعقیب چندین سوژه در یک فضای سه بعدی فیل بر انسان برتری دارد. در عین حال این جانور بسیار نوع دوست نیز هست و در موارد زیادی به سایر موجودات زنده نیز کمک کرده است. مواردی از کمک فیل‌ها به حیوانات در معرض خطر قرار گرفته نیز وجود دارد.

همه حیوانات، استرس را تجربه می‌کنند و برخی از آن‌ها از جمله میمون‌ها، پرندگان، گرگ‌ها و سگ‌ها یکدیگر را همراهی می‌کنند، اما فیل‌ها ممکن است قادر به تسلی یکدیگر نیز باشند. محققان با مطالعه بر روی فیل آسیایی که در پارک تایلند وجود دارد، دریافتند زمانی‌که فیل‌ها دچار تشویش می‌شوند مثلا هنگامی که یک بالگرد به آن‌ها نزدیک می‌شود، گوش و دم خود را حرکت می‌دهند و واکنششان نسبت به فیل‌های دیگر که در نزدیکی آن‌ها قرار دارند اینگونه است که با لمس آن‌ها و یا ایجاد سر و صدا، استرس را از همنوعان خود دور می‌کنند.

مطالعات حاکی از آن است که فیل‌ها در زمان ناراحتی با خرطوم، تنه و سر خود، همنوعانشان را لمس و با آن‌ها همدردی می‌کنند. فیل‌ها ممکن است ظرفیت شاهکارهای ذهنی پیچیده‌تری مانند همدلی را نیز داشته باشند.

کدخبر: ۲۶۱۱۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر