کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۳۰۹۰
تاریخ خبر:

بایدها و نبایدهای نوشیدنی‌ های رمضانه

چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل تابستان و گرمای طاقت‌ فرسای آن عجین شده است. استفاده از نوشیدنی‌های از بین‌ برنده عطش تا حد زیادی می‌تواند از این تشنگی طاقت‌فرسا بکاهد. از تشنگی و گرسنگی در زمان روزه تا حد زیادی می‌توان جلوگیری کرد. طب سنتی برای این مسئله هم راهکار دارد. نوشیدنی‌هایی که بتوانند از عطش جلوگیری کنند و البته راهکارهایی ساده که عمل‌کردن به آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی شما را تا اواسط روز از تشنگی دور نگه دارد. در ادامه تعدادی از این توصیه‌ها را با هم می‌خوانیم.

۱) کمتر از هشت لیوان آب نخورید

- از زمان افطار تا سحر بهتر است که حدود هشت لیوان آب مصرف شود تا مایعاتی که بدن در طول روز به آن‌ها احتیاج دارد، جبران شود. البته توجه کنید که استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌ دار مانند نسکافه و قهوه نمی‌تواند جایگزین چای ساده باشد و احتمال کم‌خونی را هم بالا می‌برد.
۲) هندوانه به‌ شرط رفع تشنگی

- هندوانه از مهم‌ترین میوه‌هایی است که می‌توان از زمان افطار تا سحر استفاده کرد. این میوه سرشار از پتاسیم و مواد معدنی دیگر است و در حالت عادی برای رفع تشنگی در فصل تابستان استفاده می‌شود.
۳) چای پررنگ ممنوع

- در حالت عادی هم نوشیدن چای پررنگ می‌تواند باعث ایجاد تشنگی‌های مکرر شود، پس بهتر است که از فاصله افطار تا سحر از نوشیدن زیاد چای پررنگ یا شیرین خودداری کنید.
۴) لیموترش دوست تشنه‌ها

- شاید فکر کنید که تشنگی با ترشی رابطه مستقیم دارد. این قاعده صحیح نیست؛ یعنی مواد خوراکی ترش نمی‌توانند در تشنگی شما سهیم باشند، اما نمک و شوری تاثیر مستقیم در تشنگی دارد. لیموترش جزو مواد خوراکی است که می‌تواند رفع عطش کند، البته به‌ شرطی که همراه با نمک استفاده نشود.
۵) میوه تابستانی بخورید

- زردآلو، توت‌فرنگی، هلو و خیار تاثیر زیادی در رفع تشنگی دارند و می‌توانند از تعرق زیاد بدن و در نتیجه ایجاد حس تشنگی جلوگیری کنند.
۶) ناجی گرما

- کارشناسان طب سنتی معتقدند که استفاده از نوشیدنی‌های با طبع سرد می‌تواند تا حد زیادی از تشنگی و گرمازدگی در تابستان جلوگیری کند. یکی از این نوشیدنی‌ها عرق کاسنی است. این نوشیدنی تصفیه‌ کننده کبد نیز هست و می‌تواند در گرمای تابستان نجات‌ دهنده باشد!
۷) عرق شاتره میزبان افطاری

- یکی دیگر از راه‌های ساده برای از‌ بین‌ بردن تشنگی در افراد استفاده از عرق شاتره است. این نوشیدنی می‌تواند تا حد زیادی برای افرادی که معده حساس دارند هم مفید باشد. بهتر است که حتما در وعده افطار از این نوشیدنی استفاده کنید.
۸) شربت گلاب، از سحری تا افطاری

- شربت گلاب یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند تا حد زیادی به شما در رفع تشنگی‌های تابستانه کمک کند. این شربت معطر و خوش‌ طعم را می‌توانید به‌عنوان نوشیدنی وعده سحری و افطاری استفاده کنید.
۹) خاکشیر بخور، تشنه نشو

- خاکشیر مهم‌ترین ماده برای از‌ بین‌ بردن تشنگی تابستانه و عطش روزه است. بهتر است که خاکشیر را در وعده افطار استفاده کنید و حتما از لیموترش هم برای مزه‌دار‌ کردن آن و دو برابر کردن خاصیت ضد تشنگی آن استفاده کنید..

منبع: سلام دکتر

کدخبر: ۱۶۳۰۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • safari70

    هندوانه خیلی خوبه حتما سحری استفاده کنید تا روز تشنگی نکشید.