کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۳۷۶۴۹
تاریخ خبر:

بازتاب جهانی رسوایی علمی در مجله نیچر؛ ۳۹۸ نفری که آبروی ایران را بردند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دست اندرکاران اصلی در زمینه تولید ۵۸ مقاله رد شده از سوی نیچر شناسایی شده‌اند، گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که ۳۹۸ نفر از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد در تولید این تعداد مقاله نقش داشته‌اند.
وحید احمدی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه همه متخلفان علمی گزارش بخش خبری نیچر شناسایی شده اند، افزود: پرونده این افراد بررسی و میزان نقش آنها در تهیه مقالات نیچر مشخص شده است ضمن آنکه معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها نیز در حال پیگیری این موضوع هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها گزارش‌های خود را در این زمینه ارائه کرده‌اند، خاطر نشان کرد: نتایج بررسی ما نشان می‌دهد که مجموع نویسندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تهیه ۵۸ مقاله خارج شده از نیچر ۳۹۸ نفر بودند که از این تعداد ۲۲ نفر از وزارت علوم، ۳۰ نفر از وزارت بهداشت و ۶ نفر از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نویسنده مسئول (Author correspondent) بودند.

احمدی با اشاره تعداد نویسندگان همکار در ۵۸ مقاله اعلام شده از سوی نیچر، اظهار کرد: تعداد نویسندگان همکار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۱۶ نفر، وزارت بعداشت ۱۶۴ نفر و از دانشگاه آزاد ۶ نفر بودند.

به گفته وی تعداد کل نویسندگان این مقالات در وزارت علوم ۱۳۸ نفر، در وزارت بهداشت ۱۹۴ نفر و در دانشگاه‌آزاد ۶۶ نفر بوده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ۳۹۸ در تهیه ۵۸ مقاله نقش داشته‌اند، اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز پیگیر این موضوع هستند و از وزارت علوم درخواست صدور حکم برای متخلفان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات از سوی یکی از دانشجویان دانشگاه تهران بوده که درخواست ابطال مدرک تحصیلی وی ارسال شده است.

احمدی به بیان تخلفات مرتکب شده از سوی ۳۹۸ نویسنده ۵۸ مقاله پرداخت و توضیح داد: تغییر نام نویسنده از زمان ویراستاری تا زمان انتشار یکی از تخلفات صورت گرفته است و این تغییر نشان می‌دهد که اسامی فروخته شده‌ است.

وی معرفی آدرس‌های ایمیل جعلی را از دیگر تقلبات علمی صورت گرفته دانست و ادامه داد: معمولا نشریات بین‌المللی از نویسنده مقاله درخواست معرفی داور می‌شود که این افراد اسامی محققان برجسته کشور را با آدرس ایمیل‌های جعلی ارائه می‌کردند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه در خصوص صحت و سقم یافته‌های این مقالات بررسی صورت نگرفته است، اظهار کرد: بررسی صحت یافته‌های این مقالات نیاز به بررسی‌های فنی دارد و ما در این زمینه ارزیابی نداشته‎ایم هرچند که برخی شبهات در نتایج این مقالات وجود دارد.

احمدی با تاکید بر اینکه افراد اصلی درگیر در تهیه این مقالات شناسایی و برای آنها درخواست مجازات صادر شده است، گفت: مدارک تحصیلی افرادی که فارغ التحصیل شده‌اند نیز ابطال خواهد شد.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: پس از انتشار گزارشی از سوی نیچر در خصوص تقلبات علمی برخی از دانشمندان ایرانی،‌ اعتراضاتی به این نشریه شد و این نشریه نیز گزارش دیگری درباره وضعیت علمی ایران منتشر و در آن اعلام کرد که ایران «جزء کشورهای ارزشمند علمی و دارای اعتبار علمی» است.

وی تاکید کرد: این گزارش نیچر نشان می‌دهد که روند تقلبات علمی در همه دنیا وجود دارد و ایران با انتشار گزارش اول نیچر با بحران مواجه نیست.

احمدی درعین حال تاکید کرد: ولی این امر مانع از برخورد ما با متخلفان نخواهد شد و ما باید به عنوان متولیان علم و فناوری کشور با این جرایم برخورد کنیم.

کدخبر: ۱۳۷۶۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • abbas88

    قابل توجه دانشجویانی که تو کار کپی پیست و خرید مقاله قلابی اند ?

  • ashkan.66

    مرگ اخلاق برنامه امشب سینماهای تهران و ش هرستان ها

  • mhran98

    یادمه تو ماجرای حقوقهای نجومی هم اول اعد اد 300و 400 نفری اعلام میشد، آخرش رسید ب ه چهار، پنج نفر، و النهایه هم که دود شد رفت پی کارش، کی به کیه؟!! ? ? ? ? ?

  • mahammad

    خب این قضیه مقالات تو زمان احمدی نژاد نب وده احیانا بندازیم به اسم اون رد شیم .

  • ali.tehran

    بیا دم در مترو انقلاب،مثل نقل و نبات پای ان نامه میفروشن تازه پول بیشتری هم بدی ی کیو جات گریم میکنن عین خودت جوری که ننه باباتم نشناسنش میاد از پیان نامه ات دفاع میکنه

  • razie4060

    دردما،یکی دوتانیست

  • hadi.ir

    برف پارو میکنیم آب حوض میکشیم مقاله میفر وشیم جنگلهارو خراب میکنیم آبهای زیر زمین ی رو چندبرابر میکشیم , خاک حاصلخیز کشورم ان را میفروشیم ,آبروی علمی کشورمان را به سُخره میگیریم , خلاصه خیلی خوبیم !!!!

  • mehrad

    مقاله تقلبی، گورخواب، اختلاس نجومی، رتب ه یک فرار مغز، رتبه یک مصرف تریاک،…… ماش الله

  • ناشناس

    ☝مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان(28 م هرماه 95 ) :فردی را به اسم دانشمند به کش ور دعوت می کنند و او با انتشار عکس تابلو ی فروش پایان نامه ها در ایران جوانان نخب ه کشور را بدنام می کند ؛ آیا اینگونه افر اد واقعاً دانشمندند؟☝توقف حرکت علمی ایرا ن هدف اصلی دشمنان :اگر در تحقق این هدف ن اکام ماندند، برای به انحراف کشاندن آن، ت لاش می‌کنند و اگر نشد، رویِ بدنام کردن و آلوده کردن آن سرمایه گذاری خواهند کرد، بنابراین همه باید مراقب باشیم با ناشی‌گر ی‌های خود به تحقق این اهداف کمک نکنیم.☝ش ناسایی و جذب استعدادهای جوان را از وظایف مهم دستگاه ها :قبل از اینکه بیگانگان در نمایشگاه های علمی داخل کشور یا با روش ه ای دیگر، این سرمایه‌های عظیم را کشف و جذ ب کنند، شما این جوانان فرزانه را شناسایی کنید و مورد حمایت قرار دهید.

  • ashkan.66

    دزد حاضر بز حاضر بعد این دوستمون میگه دش منا میخوان ما رو بدنام کنن،یکم به‌خودمون بیایم بد نیست

  • karimian

    همش میگین دشمن دشمن.انقدر ضعفای خودمونو به گردن دیگران نندازیم.یه کم فکر کنیم بب ینیم با خودمون چند چندیم.کاستی هارو درست کنیم.فروش پایان نامه رو که واقعا همه دا رن با چشم میبینن.من خودم دانشجوی این ممل کت بودم دیدم کار کارِ خود ایرانیاس نه دش منان

  • khordbin

    اینهم مث آبرو بریهای دیگه

  • ناشناس

    عجب روزگاری شده هر کسی واسه خودش قانون د اره ????????

  • hamedmohamadi

    به قول ناصرالدین شاه که گفت:همه چیزمان ب ه همه چیزمان می آید?

  • tiam

    این نه منم من ، نه من منم من ذره خاک وطن م من هیییییی? ایران خاک دلیران ، ایران غ رش شیران

  • shahram111

    دیگه مقاله فروشی که مال الان نیست.اووووو ه خیلی وقته.چون ما ایرانی ها سوق داده شد یم به سوی تنبلی و راحت طلبی و زیاده خواه ی.همه چی رو مفت دوست داریم در بریم.واسه امتحان دوست نداریم زحمت بکشیم.واسه پول د وست نداریم عرق بریزیم.واسه نمره تو کلاس مدرسه حتی دوست نداریم تلاش کنیم.نمره تو مدرسه همون پول میشه تو بزرگسالی.وقتی بچه کوچکمون رو با این تفکر میفرستیم تو مدرس ه که پیش معلمت کلاس خصوصی میفرستم تا نمر ه خوب بگیری.اونوقت همون بچه میره تو دانش گاه پول میده مقاله و پایان نامه میبره.او نوقت همون بچه میره با مدرک دهن پر کن دکت را میشه وکیل مجلس و مدیر.بعد شروع میکنه به دزدی و اختلاس و مفت در آوردن.چرا؟؟؟؟چ ون سریعترین و کوتاه ترین راهه.سیستم از ب یخ و بن اشتباه.اینا که ۵۰۰ نفرن وای به ر وزی که بشن ۵۰۰۰ نفر.

  • moualem

    نقل قول از هیتلر هست که میگوید اگر میخوا هی بر یک ملت حکمرانی کنی باید همیشه آنه ا را از یک دشمن فرضی بترسانی تا هر چه ت و بگویی آنها هم گفته هایت را تصدیق کنند.