کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۷۵۷۷
تاریخ خبر:

بارش‌ها منابع آبی را به شرایط نرمال می‌رساند؟ پاسخ: قطعا نه!

محمدحسین نجاتی: از عصر روز شنبه بارش‌ها در ایران شروع شد. در سه روز اخیر سازمان هواشناسی هر ۲۴ ساعت یکبار اخطاریه‌ای صادر ‌کرد و همه‌ آنها حکایت از آن داشت که بارش‌ها ۱۳ استان ایران را درگیر می‌کند و حتی نسبت به سیلابی‌شدن معابر و رودخانه‌ها هشدار داد.
حالا چندسالی‌است کاهش بارش برف و باران در ایران بیش از گذشته مردم و افکار عمومی را به مساله مهم و حیاتی تغیر اقلیم در ایران حساس کرده و اوضاع به جایی رسیده که امسال پیش‌بینی می‌شود خشک‌ترین سال ایران طی دهه‌های اخیر باشد.
براساس آمار رسمی هیچ سالی کمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخیر کاهش بارش نداشتیم و همزمان طبق آماری که امروز از سوی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی منتشر شده است تهران به عنوان یکی از شهرهای کم بارش سال ۹۶ از اول مهر ماه ۹۶ تا امروز ۲۷ فروردین ۹۷ در مقایسه با شاخص بلند مدت بارش شاهد کاهش ۴۱ درصدی بوده است.
این رقم برای ۱۰ استان وخیم تر است. به طوریکه از ابتدای مهرماه ۹۶ تا امروز ۲۷ فروردین ۹۷ ۱۰ استان کشور از نظر وضع بارش‌ها اوضاع وخیمی را تجربه می‌کند.
استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس به ترتیب با ۷۷، ۶۸، ۶۵ و ۶۴ درصد کم بارشی مواجه شدند همچنین یزد و اصفهان از کم بارشی ۵۶ و ۶۳ درصدی رنج می‌بردند.
همچنین، استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری تا ۶۳ درصد دچار کم بارشی هستند.
بارش‌های این چند روز منابع آبی را به وضعیت نرمال می‌رساند؟
حالا ممکن است گروهی از مردم تصور کنند، بارش‌های چند روز اخیر توانسته است منابع آبی در کشور را به وضعیت نرمال برساند. در این زمینه بررسی‌ آمارهای منتشر شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، می‌تواند ابهام زدایی کند. براساس آمار رسمی این مرکز در فاصله زمانی عصر (ساعت ۱۸:۳۰) روز ۲۲ فروردین تا عصر (ساعت ۱۸:۳۰) روز ۲۴ فروردین ماه بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب از آسمان ایران باران بارید.
این میزان بارش که در فاصله زمانی ۴۸ ساعت کم سابقه است، موجب رشد حدود ۶ میلیمتری بارش های کشور شد.
از ابتدای سال آبی جاری تا عصر روز ۲۲ فروردین ماه در مجموع ۱۷۰ میلیارد و ۵۷۱ میلیون مترمکعب بارش در ایران داشتیم که با بارش های این دو روز، این رقم به ۱۸۱ میلیارد و ۱۱۸ میلیون مترمکعب رسید.
برهمین اساس با وجود افزایش بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعبی حجم بارش های سال آبی جاری و رسیدن به رقم ۱۸۱٫۱۱۸ میلیارد مترمکعب، هنوز فاصله بسیاری با شرایط نرمال و حتی سال گذشته داریم.
آنطور که خبرگزاری تسنیم در بررسی خود آورده است، در مدت مشابه سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۹۵ تا عصر روز ۲۴ فروردین ۹۶) حجم بارش ها در ایران ۳۳۹ میلیارد و ۹۹۸ میلیون مترمکعب بود. این میزان نشان می دهد که بارش های سال آبی جاری (۱۸۱٫۱۱۸ میلیارد مترمکعب) بیش از ۴۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

کدخبر: ۲۰۷۵۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • masoud003

    اگر این روشها اجرا بشود، ما از این بحران بی آبی بیرون می آییم (البته بعید میدانم که اجرا شود): 1. از دور خارج کردن و تعط یل کردن کارخانجاتی که آلودگی هوای زیادی دارند. آلودگی هوا باعث عقیم شدن ابرهای ب اران زا میشود. 2. بسیاری از مزارع غیرقان ونی و ثبت نشده از فعالیت کشاورزی خارج شو ند. 3. استفاده از سیستمهای آبیاری نوین ک شاورزی به جای غرقابی. 4. تاسیس و راه اند ازی آب شیرین کنهای دریایی در سواحل جنوبی با استفاده فناوریهای نوین و نانو.