کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۷۶۷۶
تاریخ خبر:

ایکاریا، جزیره‌ای که ساکنانش بالای صد سال عمر می کنند

ایکاریا چیزی بیش از یک جزیره‌ی خوش‌منظره در یونان است، چون اینجا به عنوان مکانی برای افزایش طول عمر هم به حساب می‌آید. در حقیقت، ساکنان ایکاریا نسبت به مردم کشور‌های دیگر از امید به زندگی بیشتری برخوردار هستند. بسیاری از ساکنان ایکاریا نه‌ تنها سن ۹۰ سالگی را رد می‌کنند، بلکه عمرشان به بیشتر از ۱۰۰ سال هم می‌رسد. از این‌ جهت، با جزیره‌ی اوکیناوا برابری می‌کند، جزیره‌ای که به‌خاطر طول عمر غیرقابل‌ انتظار ساکنینش تحت عنوان "منطقه‌ی آبی" معروف است.

بسیاری از بومیان قدیمی ایکاریا معتقدند که دلیل طول عمرشان این است که ایکاریا یک‌تکه از بهشت می‌باشد. هوای تازه، غذا‌های ارگانیک و محیط زندگی عاری از استرس در حفظ سلامتی فرد نقش مهمی بازی می‌کنند که خوشبختانه، ایکاریا از تمام این موارد برخوردار است. زمانی‌که حرف از بیماری‌های قلبی به میان آید، ساکنان ایکاریا کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌باشند، بنا‌بر‌این برای کسی که می‌خواهد مدتی طولانی از فعالیت فیزیکی برخوردار باشد، این جزیره بهترین انتخاب است.

این جزیره دقیقاً بعد‌ از سقوط مردی از اساطیر یونان به دریا که در حال پرواز بیش‌ از حد نزدیک به خورشید بود، نام‌گذاری شد. سپس او احیا شد و بر این اساس جزیره به‌نام ایکاریا شناخته شد. ایکاریا تحت حکومت عثمانی بود اما بعد از جنگ استقلال یونان در اوایل دوران ۱۸۰۰، از سلطه عثمانی خارج شد. ایکاریا در سال ۱۹۱۲ به‌طور رسمی به دولتی آزاد تبدیل شد اما در‌طول تاریخ، تحت تأثیر جنگ‌های زیادی ازجمله جنگ جهانی دوم قرار گرفت .

زندگی در ایکاریا در سال ۱۹۶۰ به طور چشمگیری بهبود یافت. زمانیکه دولت یونان به‌منظور ترویج گردشگری به جزیره کمک کرد، همه‌چیز از جمله دسترسی به غذا و کمبودی که مردم قبل از آن رنج آن‌را تحمل می‌کردند، فرق کرد. امروزه، گردشگران می‌توانند یک زندگی کلاسیک مدیترانه‌ای را در این جزیره شاهد باشند. این موضوع شامل حفاظت از باغ‌ها، نظیر نباتات خوراکی که سالاد‌ها و پای‌ها را تشکیل می‌دهند تا رژیم غذایی غنی از سبزیجات آن‌ها را شامل شود. به‌نظر می‌رسد ساکنان ایکاریا به‌طور عمده تحت تأثیر تمدن غرب قرار نگرفته‌اند.

در تحقیقاتی که توسط دن بوتنر نویسنده صورت گرفت، او زندگی قابل‌انتظار در ایکاریا را با یکی از ملل رده اول جهان مثل آمریکا مقایسه کرد. در نتیجه‌ی این تحقیق اینطور مشخص شد که آمریکایی‌ها به‌طور میانگین بالای ۹۷ سال عمر می‌کنند، این در حالی است که ایکاریایی‌ها نه‌ تنها بیشتر‌ از این سن عمر می‌کنند بلکه به علل طبیعی از دنیا می‌روند.

به‌گفته‌ی الن مزاری که از بومیان و یکی‌ از آژانس املاکی‌های ایکاریاست، آنچه بین اهالی این منطقه رواج دارد، فرهنگ زندگی سالم است. او می‌گوید : "ما افراد سالخورده را همراه خودمان نگهداری می‌کنیم. اینجا یک‌خانه‌ی سالمندان وجود دارد اما فقط افرادی که تمام اعضا‌‌ی خانوادشان را ازدست‌داده‌اند در آن‌جا زندگی می‌کنند. اینکه یک فرد سالخورده را در خانه تنها بگذاریم برای ما شرمساری است. این خودش دلیلی برای طول عمر است."

اینکه آیا ایکاریا می‌تواند راز اکسیر طول عمر را به‌عنوان یک توسعه‌ دهنده برای صنعت گردشگری حفظ کند یا نه، هنوز مشخص نیست اما در حال حاضر ساکنان آن بیش‌از پیش به آن می‌بالند و به همین دلیل اینجا را خانه‌ی سلامتی می‌نامند.

شما راز طول عمر ایکاریایی‌ها را چه می‌دانید؟ به نظرتان در کشور خودمان هم مناطقی هستند که طول عمر ساکنانشان به این زیادی باشد؟

منبع: لست‌سکند

کدخبر: ۲۵۷۶۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر