کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۷۸۲۱
تاریخ خبر:

این «فاطمه» آن «فاطمه» نیست

۱۰ روز پس از ناپدید شدن دختر بچه افغانستانی، تشابه اسمی وی با یک بیمار اورژانسی در بیمارستان باعث ایجاد ابهامات و شایعاتی شده که به سرعت در فضای مجازی و برخی رسانه های دست به دست می شود.

مهر: چند روزی است مطلبی در فضای مجازی تحت عنوان «داستان ناپدید شدن عجیب دختر بچه افغانستانی» دست به دست می‌شود. خبری که روز گذشته از قلاب فضای مجازی رها شد و حتی در قاب رسانه‌ها جای گرفت.

داستان از این قرار بود که سیزدهم اردیبهشت ماه دختر بچه‌ای ۷ ساله از خانه خارج شد، اما پس از گذشت چندین ساعت، خبری از وی نمی‌شود. پس از جست جوهای والدین کودک، کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران در جریان ماجرا قرار می‌گیرند.

اما داستان زمانی عجیب می‌شود که روز گذشته پدر فاطمه ادعا می‌کند پس از پیگیری از اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تهران متوجه می‌شود که دختری با مشخصات فرزندش توسط امدادگران اورژانس شامگاه ۱۳ اردیبهشت در حوالی ترمینال جنوب پیدا و به بیمارستان منتقل شده است.

عبدالله شریفی پدر این دختر بچه در گفتگو با مهر، درباره ماجرای گم شدن فرزندش می‌گوید: دو روز پیش پس از تماس با بیمارستان امام خمینی مطلع شدم فردی همنام دختر بنده و در روزی که فاطمه گم شده به اورژانس بیمارستان منتقل شده است، به همین منظور دیروز به بیمارستان رفتم و موضوع را از مسئول ترخیص و بایگانی پیگیری و پرونده پزشکی آن کودک را نیز مشاهده کردم.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده، اورژانس ساعت ۲۳، سیزدهم اردیبهشت دختری به نام فاطمه شریفی را در خیابان پیدا و به بیمارستان منتقل می‌کند که البته چندین ساعت بعد حوالی ساعت ۱ شب نیز مرخص می‌شود؛ اما در پرونده هیچ اطلاعات و نامی از فرد ترخیص کننده وجود ندارد و نام پدر مریض نیز مجهول است.

وی می‌گوید: البته در پرونده هم آمده که این دختر ۱۳ ساله است و ما نمی‌دانیم که واقعاً دختر بچه مرخص شده از بیمارستان فرزند من هست یا خیر، زیرا تنها وجه اشتراک وی با دخترم نام، نام خانوادگی و تاریخ گم شدن فاطمه است.

تشابه اسمی؛ عامل انتشار خبر جنجالی

با وجود گذشت ۱۰ روز از گم شدن این دختر بچه افغانستان و مرخص شدن فردی با نام مشابه وی از بیمارستان، برخی رسانه‌ها موضوع را به شکلی شرح دادند که از مرخص شدن دختربچه گمشده مدنظر توسط فردی ناشناس حکایت می‌کند.

این در حالی است که به دنبال پیگیری‌های خبرنگار مهر از مسئولان وزارت بهداشت مشخص شد که این مورد تشابه اسمی بوده و هیچ ارتباطی با کودک ۷ ساله افغان ندارد.

بر اساس توضیحات مسئولان این وزارت خانه و تأیید دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت بیمارستان امام خمینی (ره)، ۱۳ اردیبهشت ماه ساعت یازده شب چهار دختر از محل استادیوم آزادی که علی‌الظاهر اعضای تیم بسکتبال بوده‌اند توسط اورژانس شهر به اورژانس بیمارستان امام خمینی منتقل می‌شوند و یکی از مراجعین «فاطمه شریفی» با ۱۴ سال سن بوده که چندین ساعت پس از درمان ترخیص می‌شود.

بر اساس اظهارات ذکر شده و اطلاعات موجود در پرونده پزشکی بیمار مرخص شده که تفاوت سنی دو فرد را نشان می‌دهد، مشخص است که ماجرای مرخص شدن بیماری به نام فاطمه شریفی از بیمارستان هیچ ارتباطی با دختر بچه گمشده نداشته و تنها شباهت اسمی موجب جنجالی شدن این ماجرا شده است.

آنچه مشخص است طبق قانون اگر کودک خردسالی به بیمارستان منتقل شود، برای ترخیص حتماً احراز هویت والدین انجام شود. در مواردی که قیم یا ولی کودک به بیمارستان مراجعه نکند یا نتواند مدارک مستندی برای هویت ارائه دهد موضوع برای پیگیری به یگان انتظامی بیمارستان و مراجع قضائی ارجاع داده می‌شود.

اما حال با گذشت ۱۰ روز از ناپدید شدن ناگهانی فاطمه، تاکنون نیز هیچ نشان دیگری از این دختر بچه یافت نشده است. در حال حاضر نیز کارآگاهان اداره ۱۱ پلیس آگاهی تهران در حال جست جو برای یافتن این دختربچه افغانستانی هستند و زمان بازگشت این کودک به آغوش خانواده همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

قطعاً در این شرایط خانواده‌ها اظهار نظرهای دقیقی ندارند و با توجه به شرایط بحرانی که در آن قرار دارند ممکن است صحبت‌ها یا ادعاهایی داشته باشند که انعکاس آن تنها به تشویش در جامعه و بحرانی‌تر کردن وضعیت برای خانواده‌های درگیر در این مسائل می‌افزاید.

اما انتظار از رسانه و افراد حاضر در فضای مجازی این است که پیش از انتشار یا بازنشر این مسائل باید صحت‌سنجی صحبت را با پیگیری انجام دهند و عواقب آن را بسنجند.

کدخبر: ۲۵۷۸۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • abolfazltwin

    بیمارستان که دوربین داره چرا پلیس چک نکر ده

  • 13bedar58

    چه خبره تواین مملکت هرروز عکس یه بچه پخش میشه که گم شده و بعد چندروز پیدامیشه و کلی خبر و عکس و جنجال یذره مشکوک نیست؟

  • zeynali

    مسئولین زیربط فکر نمیکنین یکم آمار دزدی کودکان توو جامعه بالا رفته؟