کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۹۸۵۰
تاریخ خبر:

افشای روابط آمریکا با جنگجویان کُرد سوری و پ.ک.ک

طلال سلو سخنگوی متواری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه پشت پرده روابط آمریکا با این گروه ها و جنگجویان کُرد سوری را فاش کرد.

به گزارش ایرنا، طلال سلو که سخنگوی تشکیلاتی موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه(ن.د.س) در سوریه است و ماه گذشته از مناطق تحت اشغال گروه های کُردی در سوریه گریخته و به ترکیه پناهنده شده است، در گفت و گو با خبرگزاری رسمی ترکیه به افشای روابط پشت پرده آمریکا با گروه های تروریستی منطقه پرداخت و گفت: آمریکا به بهانه تحویل سلاح به معارضان سوری، مقادیر زیادی سلاح سنگین به پ.ی.د و پ.ک.ک تحویل داده و اصلا پیگیر نحوه و مکان استفاده از آن سلاح ها نیست.

وی بیان کرد: نیروهای دموکراتیک سوریه(ن.د.س) به عنوان شاخه وابسته به گروه تروریستی پ.ی.د و پ.ک.ک و برای سرپوش گذاشتن به فعالیت آنها تشکیل شد و ارسال سلاح از سوی آمریکا از سال ۲۰۱۵ شروع شد و در واقع آنها سلاح را در اختیار یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) قرار می دادند ولی اعلام می کردند که سلاح به نیروهای دموکراتیک سوریه(ن.د.س) تحویل می شود.

وی با بیان این که دولت آمریکا در پی تحویل سلاح به کردها بود و بر این اساس به تشکیل اجرای یک نمایش رهبری نظامی را به کردها و پ.ک.ک داد، اظهار کرد: ژنرال رایموند توماس فرمانده نیروهای ویژه آمریکا پیشنهاد تغییر نام ی.پ.گ به ن.د.س را داد و این تنها یک تغییر نام بود و ما حقوق و مزایای دیگر خود را از ی.پ.گ دریافت می کردیم.

وی اضافه کرد: آمریکا در حالی ادعای مبارزه با تروریسم و داعش می کرد که خود با همکاری نیروهای کرد منطقه به قاچاق و جا به جایی تروریست های داعش در منطقه می پرداخت و ن.د.س را به عنوان گروه حامی آزادی و نیرویی که با تروریسم می جنگند، معرفی می کرد.

وی همچنین گفت: آمریکایی ها با سند سازی و امضاهای جعلی سلاح ها را در ظاهر به اعراب تحویل می دادند ولی در واقع سلاح ها در اختیار گروه پ.ک.ک و ی.پ.گ قرار می گرفت برای آمریکایی ها اهمیتی نداشت که این تسلیحات به کجا منتقل می شود و یک بار هم از ما نپرسیدند که با این تسلیحات چه کار کردیم و در کجا استفاده کردیم.

وی بیان کرد: این جریان در دوره اوباما به کندی انجام می شد ولی با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، تحویل خودروهای زرهی و سلاح سنگین نیز شروع شد.

وی اضافه کرد: ن.د.س در مجموع ۵۰ هزار شبه نظامی شامل زنان و مردان دارد که ۷۰ درصد آنها را عناصر ی.پ.گ تشکیل می دهند و برخی از اعضای آن نیز از کشورهای مختلف آمده و به ی.پ.گ پیوسته اند.

وی همچنین افزود: دستمزد ماهانه اعضای گروه های معارض کرد سوری ۱۷۰ الی ۲۰۰ دلار است ولی رهبران این تشکیلات دستمزد نمی گیرند و درآمد آنها از محل قاچاق و رشوه خواری تامین می شود و در این میان رهبران پ.ک.ک بدون دستمزد فعالیت می کنند، اما تمام خواسته‌های آنها تامین می شود.

سیلو اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا به یکی از سرکرده های این گروه تروریستی ی.پ.گ و پ.ک.ک گفته بود که به منظور استقرار دائمی خود در این اراضی، باید از راه زمینی به دریای مدیترانه دست یابند و بر همین اساس، راهبرد گسترش مناطق تحت تصرف این گروه های تروریستی که بیش از یک چهارم خاک سوریه را اشغال کرده اند، تداوم پیشروی از شرق کشور در مرز عراق به سمت غرب از طریق خط مرزی با ترکیه است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها اعلام کرده اند که امکان برقراری تماس مستقیم کُردها با دنیای خارج و کسب حمایت آنها در آینده، بستگی به دستیابی پ.ک.ک و پ.ی.د به ایجاد یک کریدور منتهی به دریای مدیترانه دارد که با برملا شدن این هدف توسط ترکیه، آمریکا هدف خود در حمایت از کُردهای سوریه را مبارزه با داعش اعلام کرد.

وی هدف از آمریکا از عملیات در دیرالزور را که با همکاری نیروهای پ.ک.ک و ن.د.س صورت گرفت، دسترسی به منابع نفتی منطقه ذکر کرد و گفت: هدف این نیروها اشغال البوکمال و میادین سوریه قبل از نیروهای دولت سوریه بود که محقق نشد.

وی مدعی شد: بسیاری از نقاط تحت تصرف نیروهای کُرد، بعدها تسلیم روس ها شد و حتی تاسیسات گازی کونوکو و میدان های نفتی اطراف آن به روس ها واگذار شد. زمانی که این اقدام صورت گرفت، دیگر نیروهای دولت سوریه و روسیه پیشروی زیادی نکردند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها به ما گفتند که اگر به سوی دیرالزور پیشروی کنید، آمریکا به س.د.گ و مجلس دموکراتیک سوریه حمایت لازم را برای موضوع تسلط به منطقه ای مشرف به دریای مدیترانه ارائه خواهد کرد ولی عملیات کنترل دیرالزور ناموفق بود.

وی همچنین گفت: اگر نیروهای ترکیه در عفرین عملیات انجام دهند، می توانند این شهر را بسیار سریع آزاد کنند چرا که وضعیت در عفرین به صورتی نیست که در رسانه ها اعلام می شود و به همین علت عوامل پ.ک.ک و ی.پ.گ خواهان حضور روسیه در عفرین در صورت مداخله ترکیه بودند.

کدخبر: ۱۸۹۸۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر