کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۳۷۹۱۲
تاریخ خبر:

استفاده یامین‌پور از آنتن تلویزیون برای طعنه زدن به اصغر فرهادی

نامه اصغر فرهادی به رئیس جمهوری درباره ماجرای گورخواب‌های اطراف شهریار همچنان با واکنش‌ رو به روست و رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا همچنان با حمله به فرهادی، نامه او را پر از غرض و ریاکارانه می خوانند. به تازگی وحید یامین پور روی آنتن زنده تلویزیون و سایت صراط نیوز دو واکنش تند به این نامه نشان داده‌اند و جمعی از دانشجویان بسیج و جهادی دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به نامه اصغر فرهادی از او خواسته‌اند به جای نامه نوشتن در اردوهای جهادی شرکت کند.

سه شنبه گذشته فرهادی در پی گزارش روزنامه شهروند نامه تند و تیزی به رئیس جمهور نوشت(اینجا) و در آن دولتمردان را در شرمساری دیدن چنین سهیم کرد، نامه فرهادی که بازتاب گسترده‌ای داشت کمتر از بیست و چهار ساعت با پاسخ رئیس جمهور مواجه شد(اینجا). اما نامه فرهادی جدا از واکنش‌های بسیار مثبتی که داشت باز هم با واکنش‌های منفی از سوی عده‌ای افراد و رسانه ها مواجه شد و آن‌ها این نامه فرهادی را ریاکارانه و سیاسی دانستند.

اولین واکنش تند و تیز را روزنامه کیهان نشان داد(اینجا) و در یادداشتی شدیدالحن به انتقاد از اصغر فرهادی پرداخت و از او با عنوان فیلمساز جشنواره زده‌ای یاد کرده که اصلا به مشکلات هموطنان خود توجهی ندارد. اما به نظر می‌رسد واکنش ها از طیف چهره ها و رسانه های اصولگرا به این نامه همچنان ادامه دارد.

به تازگی سایت صراط نیوز در یادداشتی به نامه فرهادی واکنش جالبی نشان داده و نوشته: «ماجرای گورخواب ها بیش از آنکه شرمساری برای دولت و جریان حامی آن داشته باشد ظاهرا باعث طلبکاری برخی در دولت شده است. ورود ناگهانی اصغر فرهادی کارگردانی که شهرتش به خاطر دریافت جایزه آمریکایی اسکار برای فیلمی سیاه نما از ایران است و سال هاست همین راه را ادامه می دهد، اندکی شگفت انگیز است. اینکه شخصی مانند او بخواهد با سوءاستفاده از این ماجرا، به صورت ، با به کار بردن الفاظ دوپهلو و کنایه آمیزی مانند «این سی و چند سال» کلیت و اساس وجود نظام اسلامی را مقصر این وضعیت قلمداد کند، قطعا قابل قبول نیست.»

اما نویسنده این سایت عجیب‌تر از این نامه را واکنش حسن روحانی به آن می‌داند و می‌نویسد: «عجیب تر اینکه، حسن روحانی رییس جمهور هم برای ورود به این بحث، نامه همین کارگردان عاشق اسکار را پیش می‌کشد. اگر فرهادی نگران این وضعیت است و قصد دارد همه مسئولان فعلی و سابق نظام شرمسار آن باشند، آیا بهتر نیست به سهم خود دست کم اندکی در ارائه چهره کشور واقع گرایانه تر عمل کند و مدام فیلم های مطابق با ذائقه دشمنان انقلاب را نسازد؟ هنوز نسل انقلاب و دلسوزان واقعی کشور ریشه کن نشده اند که امثال اصغر فرهادی پرچم حمایت از گورخواب ها و در حالت کلی، مستضعفین و محرومین را به دست بگیرند.»

از آن طرف نیز وحید یامین پور یکی از چهره‌های رسانه‌ای اصول گرا که معمولا آتش تندی هم در برخورد با مسائل فرهنگی دارد پنج‌شنبه شب در برنامه «جهان‌آرا» که به شکل زنده از شبکه افق روی آنتن رفت با کنایه به بحث گورخواب‌ها و نامه فرهادی به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: «کسانی هم که موج‌سواری می‌کنند، بلد هستند. البته خیلی به قیافه اینها نمی‌آید اهل حمایت از فقرا باشند. به برج عاج‌نشین‌ها و کاخ‌نشین‌ها و لندن‌نشین‌ها نمی‌آید از اینها حمایت کنند. آنهایی که خودشان با حمایت نهضت‌های سرمایه‌داری، فقر را تولید می‌کنند، چگونه می‌توانند مدعی فقرا باشند یا عده‌ای که با پول شیخ‌نشینان امثال قطر کار هنری می‌سازند چگونه می‌توانند مدعی حمایت از کارتن‌خواب‌ها باشند. این هم طنز روزگار ماست.»

تازه‌ترین واکنش هم بر‌می‌گردد به نامه جمعی از دانشجویان بسیجی و جهادی دانشگاه صنعتی شریف خطاب به اصغر فرهادی که از او خواسته اند تا برای اثبات دغدغه خود همراه آن‌ها راهی اردوهای جهادی شود. در بخشی از این آمده است: «آقای فرهادی، شما به رئیس جمهور نامه می نویسید و از حاکمان می خواهید با لباس مبدل به میان مردم رفته و از وضع زندگی آنها آگاه شوند. چیزی که شما طلب کرده اید در دولت فعلی عملاً بی سابقه است اما در جمهوری اسلامی کم سابقه نیست. آنچه کم سابقه است، همت و تلاش واقعی، و نه نمایشی هنرمندان برای رفع محرومیت از مستضعفین است.»

در ادامه این نامه نگارندگان آن با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی و پزشکی در مناطق محروم از فرهادی نیز خواسته اند به آن‌ها بپیوندد: «به اعتقاد ما، این گونه پویش‌ها و کوشش های جهادی است که راه علاج کشور از بحران فقر و آفت استضعاف است. بنابراین از شما، که با نامه خود نشان دادید دغدغه رفع محرومیت پیدا کرده اید، رسماً دعوت می کنیم تا با حضور در اردوهای جهادی، جهت تسری امید و انگیزه و نه سیاه نمایی، روایتگر تلاش بی منت دانشجویان و اقشار گوناگون مردم در این اردوها برای دوستان ایرانی و غیرایرانی خود باشید و سهمی در رفع محرومیت از این سرزمین داشته باشید.»

منبع: آی‌سینما

کدخبر: ۱۳۷۹۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • b.kamali

    حرف فرهادي نیست حرف همه مردمه که با این همه سرمایه ملی نون شب ندارن، مایه شرمسار ی سران دزد مملکته که خدا ازشون نگذره

  • shahram111

    آقای یامین پور بهتره خودشون توضیح بدن که در ده سال گذشته چجوری به همچین مقامی رس یدن که افاضاتشون رو از شبکه رسانه میلی پ خش میشه.البته گمانه زنی های جالبی درباره این آقا هست.که خودش واسه خودش حکایتی هس ت.آقایون جهادی دانشگاه ها که اینقدر زحمت مبارزه با فقر و حمایت از مستضعفین رو دا رن بهتر نبود به جای سوار شدن و رفتم به ک یلومتر ها اونورتر تشریف ببرن دور و ور؟؟؟ ؟دانشجویان جهادی بهتره اول کمی تهذیب نفس کنن بعد اینجور ناشیانه به دیگران بتازند .راستی آقایون جهادی بهتره بیل و کلنگ ور دارن و برن مسکن مهر استاد پاکدست رو تموم کنن که قرار بود تا پایان سال ۹۲ مردم ای ران مشکل مسکن نداشته باشند.و البته اقای شریعتمداری دو هفته در میون در روزنامه کی هان تیتر درشت میکردن.یعنی آقایون تمام مس ائل و ناهنجاری های اجتماعی رو ربط میدن ب ه دولت روحانی.چرا؟چون سعید جلیلی رای نیا ورد.آقایون به نظر شما اگر سعید جلیلی ریی س جمهور بود ما گورخواب نداشتیم دیگه؟یادم ه فیلم فقر و فحشا رو آقای ده نمکی دم دم انتخابات ۸۴ در نسخه بالا واسه حمایت از ا حمدی نژاد میداد تو ستاد هاش تا پخش کنن و سعی میکرد میزان فساد رو ربط بده به دولت خاتمی.خب آقایون دقیقا بیاییم آمار رو بگ یریم در دوره آقای احمدی نژاد اصولگرای سا ده زیست انقلابی چقدر به کارتن خواب معتاد و فحشا و اختلاس و دزدی جامعه اضافه شد.خ ب شماها که میگین خوب بود عالی بود به به بود پس چرا امار چیز دیگه دیگه نشون میده. برید اقایون.برید کمی به جای بازی های سیا سی بچگانه دم دم انتخابات که هیچ نتیجه ای هم نداره کمی به فکر و کمک باشید.این دول ت و هر دولت دیگه ای با وجود امثال شماها هیچ پیشرفتی نمیکنه.از اون زمان بترسید که مردم هیچ اعتمادی دیگه به نظام نداشته با شن.

  • babak.ho

    بایدم ناراحت باشن. آخه آرمان گم شدشونو ا صغر فرهادی توی گور پیدا کرده.

  • ehsa33

    طاقت شنیدن حقیقت رو هم ندارن .. یه نامه ساده چقدر ترس به دلشون انداخته…

  • caspin46

    نون به نرخ روزن.دارن اتیش میگیرن ملت محل شون نمیزارن

  • khordbin

    چرا ازفرهادی انتظار ساخت فیلم تخیلی دارن د؟ جامعه همینه دیگه

  • mahammad

    دانشجوهای شریف چه طعنه ای زدند؟؟؟؟ گفتن ما داریم میرم مناطق محروم شما هم یه روز با بیا. این طعنه اس؟؟؟ استاد های داشنگاه با این همه گرفتاری و اهمیت کارشون تو تع طیلات همراه میشن.یه کارگردان یا هنرمند ن میتونه؟؟؟

  • mahammad

    چرا هنرمند ها رو دسته بندی میکنین؟؟؟ هنر مند خودی و مردمی شومن سیاسی!!!انصافا اگر اون نامه رو هرکی غیر از هنرمندایی که عل نا از اصلاحات حمایت میکردند اون فرد رو ب ا خاک یکسان میکردید.

  • mahammad

    چرا ذره ای شرم تو وجودتون نیست.مردم ملعب ه دست شما نیستند.

  • narsis

    منم با حرفهای دانشجوها موافقم

  • behzad

    نامه فرهادی حرف همه مردمه

  • karimian

    فیلمهای فرهادی سیاه نمایی نیست واقعیت جا معه س