کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۵۳۵۹۵
تاریخ خبر:

از این خوراکی‌ها بترسید!

همه ما روزهای بد و مایوس کننده‌ای را در زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم؛ روزهایی که حتی حوصله بیرون آمدن از تختخوابمان را هم نداریم، چه برسد به آنکه بخواهیم وقتمان را صرف کارهای زمان‌بر کنیم.

به گزارش فرادید به نقل از پریونشن، در چنین شرایطی که حالمان رو به افسردگی می‌رود، یکی از اشتباهات رایج این است که به جای درست کردن حجم زیاد سالاد یا ماهی گریل شده، به هات چیپس و پیتزای منجمد پناه می‌بریم.

کری گلاسمن، کارشناس تغذیه در نیویورک و موسس پایگاه اینترنتی "نوتریشس لایف" می‌گوید: «غذاها و به طور کلی خوراکی‌هایی از این دست می‌توانند یک افسردگی خفیف را تشدید کنند. هنگامی که با استرس و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید برخی غذاها می‌توانند واکنش فیزیولوژیکی بدنتان به خلق و خویتان را افزایش دهند که در نتیجه، التهاب مشکل زایی در بدن تولید می‌شود و فرد احساس یاس را مداوم حس می‌کند.»

هارولد کونیگزبرگ، استاد روانپزشکی دانشکده آیکان نیویورک، می‌گوید که تحقیقات بیشتری پیرامون رابطه سلامت روده و خلق و خو انجام شده است. وی در ادامه می‌گوید: «ما آموخته‌ایم که برخی از خوراکی‌ها بر روی میکروبیوم روده (تمام ریزاندامگان همزیست روده) اثر گذاشته و به شکل مطلوبی به بهبود خلق و خوی فرد کمک می‌کنند. در سوی دیگر اما برخی از خوراکی‌ها اثر منفی بر روی میکروبیوم و خلق و خو دارند.»

از این رو، در این گزارش ۵ ماده خوراکی را به شما معرفی خواهیم کرد که به شکل منفی بر روی شما اثر می‌گذراند. بنابراین، مرتبه بعد که حالتان چندان مطلوب نبود، بهتر است از مصرف این خوراکی‌ها اجتناب کنید.

کلوچه‌ها
انواع کلوچه‌ها از کوکی گرفته تا نان شیرینی‌های محلی از جایگاه خاصی در فریزر آشپزخانه‌مان برخوردارند. اما به یاد داشته باشید که احساس خوب پس از میل نمودن مثلا یک کوکی گذرا است. شکر موجود در کربوهیدرات‌های تصفیه شده موجب افزایش صعودی قند خون می‌شود و در نتیجه شما را فقط برای مدتی کوتاه سرخوش می‌کند.

اما به محض پایین آمدن قند خون، آن احساس سرخوشی نیز به سرعت پایین می‌آید. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان داد که هر چه میزان قند خون زنان در اثر مصرف شکر و غلات تصفیه شده بالاتر می‌رود، احتمالا ابتلا به افسردگی نیز به همان میزان بیشتر می‌شود. علاوه بر آن، همان مطالعه نشان داد که بالعکس این موضوع نیز صحت دارد: انواع غلات کامل، میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا احتمال افسردگی کمتر شود.

نوشیدنی‌های انرژی زا
یکی از فکرهایی که ممکن است به ذهنتان خطور کند، مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا است. دکتر ربه‌کا لی می‌گوید که حتی کمترین میزان کافئین نیز می‌تواند موجب افزایش افسردگی و اضطراب شود.

بدتر اینکه ترکیب کافئین و شکر می‌تواند شرایط را به مراتب وخیم‌تر کند. مضرات مصرف این ترکیب چندین برابر مضرات مصرف جداگانه هر یک از این دو ماده است. نتایج یک مطالعه منتشر شده در ژورنال مطالعه رفتاری نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی تنها پس از یک هفته عدم مصرف محصولات حاوی کافئین و شکر شاهد بهبود چشمگیر وضعیتشان بودند.

آن محققان در اقدامی جالب به شرکت کنندگان، کپسول‌هایی حاوی کافئین و شکر و به برخی نیز دارونما دادند. دسته اول یا به عبارتی ۵۰ درصد شرکت کنندگان مجدد افزایش افسردگی را گزارش دادند. گلاسمن می‌گوید که کافئین و شکر با قند خون سازگار نیستند و همین مسئله موجب می‌شود که مغز تحت فشار قرار گیرد و حس افسردگی را بیشتر القا کند.

مشروبات الکلی
اشتباهی دیگر تن دادن به مصرف مشروبات الکلی است. دکتر لی می‌گوید: «الکل یکی از عوامل مهم ایجاد افسردگی در دستگاه عصبی مرکزی است. دستگاه عصبی مرکزی فرآیندهای فکر، درک، منطق و احساسات را کنترل می‌کند. اما مصرف مشروبات الکلی سرعت پردازش این مکانیسم‌ها را کاهش داده که خود موجب افزایش علائم افسردگی خفیف می‌شود.»

شیرین کننده مصنوعی آسپارتام
شیرین کننده‌های مصنوعی نظیر آسپارتام که در نوشیدنی‌های رژیمی، ژلاتین و حتی غلات صبحانه یافت می‌شود، مستقیما با افسردگی در ارتباط است. در پژوهش انجام شده در دانشگاه شمال غربی اوهایو، محققان دریافتند که آسپارتام به شدت علائم افسردگی را در افرادی که سابقه افسردگی دارند، تشدید می‌کند. در واقع، پژوهشگران زمانی که متوجه افکار خودکشی شرکت کنندگان شدند، تصمیم گرفتند که پژوهششان را متوقف کنند.

محققان بر این باورند که شیرین کننده‌های مصنوعی نظیر آسپارتام مانع ترشح سروتونین (جاری کننده احساس خوب) توسط مغز می‌شوند که با سردرد، بی‌خوابی و افسردگی شدید در ارتباط است.

روغن سویا
نتایج پژوهش منتشر شده در ژورنال PLOS ONE نشان می‌دهد که این چربی ترانس مضر [نام عمومی برای چربی‌های غیراشباعی است که دارای اسیدهای چرب ترانس-ایزومر (E-isomer) باشند] در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده یافت می‌شود و می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را تا ۴۸ درصد افزایش دهد. دلیلش این است که روغن سویا حاوی مقادیر فراوان اسیدهای چرب و التهاب آور امگا ۶ بوده که موجب تجمع التهاب مضر در بدن و مغز می‌شود.

همچنین پژوهش منتشر شده در ژورنال جاما سایکیاتری نشان داد که التهاب مغز در افراد مبتلا به افسردگی ۳۰ درصد بیشتر از افراد معمولی است. از سوی دیگر، پژوهشی دیگر در همان ژورنال نشان داد افرادی که از دارو برای درمان بیماری‌های التهابی استفاده می‌کنند، کمتر با علائم افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: Prevention
ترجمه: وبسایت فرادید

کدخبر: ۱۵۳۵۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر