کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۵۲۰۴
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | کیفیت باثبات داخلی‌ها، حال بد خصوصی‌ها

گزارشی درباره وضعیت کیفی محصولات تولیدی در صنعت خودروی ایران نشان از بروز یک روند باثبات در بخش کیفی دارد

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | با انتشار گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در آذر ماه ۹۶ آرایش کلی خودروسازان خصوصی و دولتی در زمینه وضعیت کیفی مشخص شد ضمن اینکه ثبات کلی تولیدات داخلی همچنان حفظ شد. آنچه از بررسی این گزارش می‌توان استنباط کرد این است که هرچقدر سازندگان داخلی روی توسعه سطح کیفی محصولات‌شان تاکید دارند یا اینکه با فشار رسانه‌ها مواجه هستند، خودروسازان خصوصی کمتر زیر ذره بین رفته و کمتر رسانه‌ای به وضعیت کیفی ساخته‌های انبوه این شرکت‌ها نقبی زده است. در واقع در ۹ ماهه نخست سال سازندگان خصوصی کمتر نصیبی از توسعه کیفی به خود دیده‌اند به طوری که اگر از ابتدای امسال خودروهایی مثل پژو ۲۰۷، سورن، دنا پلاس و آریو موفق شده‌اند با ارتقا استاندارد مواجه شوند و ستاره بالاتری در مقایسه با قبل به لحاظ کیفیت بگیرند اما خصوصی‌ها کمتر تلاشی و یا جهشی برای رشد انجام داده و در همان حد و حدود قبلی مانده‌اند.
این بی عملی در کلاس خودروهای با قیمت کمتر از ۲۵ میلیون تومان هم کاملا مشهور است. بر این مبنا وقتی گزارش کیفی شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران را در گروه خودروهای سواری با سطح قیمتی پایین‌تر از ۲۵ میلیون تومان مرور می‌کنیم به دو خودروی این گروه یعنی سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ برمی‌خوریم که همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.
جالب است که با وجود فاصله اندکی که خودروهای سواری با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان در مقایسه با کلاس پایین تر از خود دارند اما وضعیت کیفی این گروه بسیار بهتر است به طوری که خودروهای تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، ساندرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پارس تندر چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. خودروهای تندر ۹۰ ایران خودرو، تندر ۹۰ پارس خودرو، رانا، دنا پلاس، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز دارای سه ستاره از پنج ستاره کیفی هستند که در مجموع این ستاره‌ها خبر از وضعیت مونتاژ کیفی خودروهای فرانسوی این رده دارد.
این رده البته شاگردهای تنبل و ضعیف کم ندارد. از خودروهای چینی مثل ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید و دانگ فنگ اچ۳۰ تا خیل عظیمی از تولیدات وطنی مثل دنا، سورن، سمند و پژو پارس که همگی دارای دو ستاره کیفی هستند. دو خودروی پژو ۴۰۵ خراسان و تیبا نیز همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره را کسب کرده‌اند. در عین حال گروه ۲ ستاره ها بازیگران جدیدی را اخیرا به خود می‌بینید و ساینا و تیبا ۲ هاچ‌بک به تازگی ۲ ستاره‌شده و باکیفیت‌تر از قبل به دست مشتری می‌رسند.
در گروه خودروهای سواری با سطح قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، هیوندای آی۱۰ دارای چهار ستاره کیفی است. چانگان سی‌اس۳۵ ، آریزو ۵ و جک جی۵ نیز سه ستاره کسب کرده‌اند. لیفان ایکس ۶۰ نیز در پایین‌ترین سطح ممکن تنها یک ستاره کیفی را کسب کرده است. همچنین در گروه خودروهای سواری با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز، دو خودروی سراتو و هیوندای آی۲۰ دارای چهار ستاره کیفی هستند. جک اس ۵، تیگو ۵ و هایما اس ۷ اتوماتیک نیز به عنوان ۳ اتومبیل محبوب چینی هر سه موفق به کسب۳ ستاره کیفی شده‌اند. در بالاترین گروه با سطح قیمتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان هم، دو خودرو قرار گرفته در این گروه شامل نیو مزدا ۳ و سوزوکی گراند ویتارا چهار ستاره را طبق روال سابق کسب کرده‌اند.

کدخبر: ۱۹۵۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر