کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۰۹۵۱
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | چینی‌ها در پسابرجام هم اوج گرفتند

محمدحسین شاوردی - گروه خودرو روزنامه هفت صبح | دنا، سراتو، ویتارا، هایما اس۷ و تندر ۹۰ ۵ خودرویی هستند که در شش ماهه نخست سال ۹۶ و مصادف با اوج‌گیری امضای قراردادهای خارجی بزرگ، با رشد تولید شدیدی مواجه شده و محصولات قدیمی را تحت شعاع خود قرار داده‌اند. در این گزارش، هفت صبح تلاش کرده تا نشان دهد وضعیت این خودروها که در نیمه نخست سال نبض بازار را در اختیار گرفته، در شش ماهه دوم سال چه خواهد شد؟ آیا بازهم با افزایش تیراژ روبرو می‌شوند یا جای خود را به محصولاتی دیگر می‌دهند؟

دنا - دنا پلاس - دنا توربو پلاس
سدان پرچم‌دار ایران‌خودرو قرار است جایگزین طیف وسیعی از خودروهای ساخت ایران‌خودرو شده و در طول ۲۴ ماهه آتی تا ۴ برابر افزایش تیراژ یابد. در واقع این خودرو قرار است با تولید در یک گستره قیمتی و فنی وسیع جای محصولات قدیمی‌تر نظیر پژو ۴۰۵ و اقسام پژو پارس را گرفته و به عنوان محصول اصلی ایران‌خودرو، حتی به بازارهای صادراتی هم نگاهی زیرچشمی داشته باشد. گونه عادی این خودرو که در شش ماهه نخست ۹۴درصد رشد تولید داشته، با تیراژی حدودا ۱۵ هزار دستگاهی، عملا تولیدش دو برابر شده است. در همین حین دو خودروی ۴۰۵ و پارس به میزان ۷/۷ منفی و ۴/۹ منفی رشد داشته که مهمترین نشانه برای تایید صحت جانشینی دنا است. خانواده دنا در صورت مدیریت صحیح ایران‌خودرو قادر خواهد بود سهم ۱۴۰ هزار دستگاهی پژو پارس و ۴۰۵ را در بازار از آن خود کند.

تیبا
هرچه تولید پراید کمتر و کمتر می‌شود، این عطش سایپا است که برای تولید تیبا، تیبا ۲ و ساینا بیشتر می‌شود. در واقع این شرکت که بر پایین‌ترین بخش از بازار چنبره زده و انحصار کامل دارد، ضمن کاهش تیراژ پراید به میزان ۳/۸ منفی، حدود ۵۱ درصد بر تیراژ خانواده تیبا افزوده و عملا چیزی در حدود ۶۸ هزار دستگاه تیبا تولید نموده است که به معنی واقعی کلمه، یک خیز بزرگ برای جانشین کردن محصولات خانواده تیبا با سری محصولات پراید است.

برلیانس ۲۲۰ - برلیانس ۳۲۰ - رنو ساندرو
گروه‌ هاچ‌بک‌های چینی و فرانسوی شرکت پارس خودرو با یک افزایش گسترده تیراژ در شش ماهه نخست سال مواجه شده و حلقه را برای ۲۰۶ و ۲۰۷، تنها هاچ‌بک‌های شرکت ایران‌خودرو تنگ و تنگ‌تر نمود‌اند. رنو ساندرو و برلیانس ۲۲۰ و ۳۲۰ در مجموع با رشد تولیدی به میزان ۹۶ و ۸۹ درصد، به بیشترین میزان ممکن نسبت به سهم ۷۰ هزار دستگاهی پژو ۲۰۶ از بازار هاچ‌بک‌های ایران دست یافته‌اند.

سراتو - آریو
این سواری کره‌ای که با رشدی چشمگیر، در شش ماهه اول سال بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۳۸ دستگاه تیراژ داشته، به نظر در حال قبضه بازار در بخش سدان های کوچک و مدرن خارجی است که قبل از این در دست محصولاتی مثل مزدا ۳ و رنو مگان بود. در عین حال آریو یا همان زوتی زد ۳۰۰ نیز با رشد ۲۶۷ درصدی، عملا هدف خود را برای قبضه بازار سدان‌های داخلی در قیمت بالای ۶۰ میلیون تومان به خوبی محقق کرده تا آریو تیراژی بالغ بر ۴۳۰۰ دستگاه تولید را نیمه نسخت سال به ثبت رساند

کدخبر: ۱۸۰۹۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر