کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۸۷۸۳
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | نمایشگاهی برای رقابت بزرگان

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | با برگزاری دومین نمایشگاه خودرو تهران، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران به صحنه نبرد طرفداران انحصار و عاشقان رقابت تبدیل می‌شود.

محمدحسین شاوردی| یک سال از برگزاری مجدد نمایشگاه خودرو تهران پس از ۱۲ سال وقفه گذشت و بازار خودروی ایران در این یک سال، چه در بخش تولید و چه در حوزه واردات روند رو به رشد خود را حفظ کرد. این تجارت بزرگ که بنا به ادعای موسسه آمریکایی مک‌کینزی پس از بخش نفت و پتروشیمی، بزرگ‌ترین صنعت حال حاضر کشور است، به طوری که کند و کاو در آن خبر از یک گردش مالی ۳۵ میلیارد دلاری می‌دهد. مجموعه‌ای عظیم از قطعه‌سازان ریز و درشت، خدمات جانبی، تعمیر و نگهداری و زنجیره خرید و فروش در کنار تولید سالانه بیش از ۲/۱ میلیون دستگاه خودرو و واردات حدودا ۷۵ هزار دستگاهی همه و همه خبر از گستردگی بازار خودروی ایران می‌دهد، بازاری که زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۴۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است. در حالی دومین اتو شو تهران تا پس‌ فردا در شهر آفتاب آغاز به کار می‌کند که این نمایشگاه قرار است به آوردگاهی برای مقابله انبوهی از برندهای آسیایی و اروپایی تبدیل شود. نمایشگاه امسال را باید به حق یک نبرد تمام عیار بین نیروهای جدید و قدیم بازار نامید. اینجا به بهانه نمایشگاه خودرو تهران، هفت نکته راجع به آنچه قرار است به زودی کسب و کارهای خودرویی در ایران را تغییر دهد، مرور می‌کنیم. بازدید از این نمایشگاه را از دست ندهید.
نخستین مورد به چرخش استراتژی وزارت صنعت در خصوص صنعت خودرو برمی‌گردد که به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم با توجه به سرمایه‌گذاری انبوه دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو در حوزه پلتفرم ملی بنای اصلی برحمایت از این دو طرح است، از این رو قرار شده تعرفه‌های تجاری واردات ‌ یا تولید با هدف ایجاد حاشیه امن برای تولیدات مدرن این دو شرکت فراهم شود. این مورد روی کیفیت حضور برندهای داخلی و خارجی در نمایشگاه تاثیر مستقیم می‌گذارد. گویا فرانسوی‌ها یه کمک شرکای ایرانی قرار است از چند مدل جدید از جمله نسل جدید هاچ‌بک سیتروئن سی۳ و شاسی‌بلند پژو ۳۰۰۸ که جزو خودروهای برتر سال ۲۰۱۷ اروپا بوده‌اند، رونمایی کنند. دیدن رنو داستر جدید و رنو ساندروی ۲۰۱۷ هم که جزو خودروهای انتخاب شده رنو برای مونتاژ در ایران هستند هم می تواند جدال بین فرانسوی‌ها را در نمایشگاه به اوج برساند.
دو، هیچ‌یک از خودروسازان بزرگ ایتالیایی در تهران حضور ندارند اما آلفا رومئو قرار است چند محصول درجه یک خود مثل سدان سریع‌السیر جولیا را به تهران بیاورد تا شاهد یک تقابل جدی بین محصولات اسپورت این شرکت با خودروهای ساخت پورشه، بنز و ب.ام.و آلمان و نیز ولوو سوئد در بازار محصولات لوکس باشیم. تقابل سه محصول جدید این سه سازنده محبوب می‌تواند بسیار جالب باشد و ما بی‌صبرانه منتظر مقایسه ولوو ایکس‌سی۶۰ با آلفا استلویو و پورشه ماکان هستیم.
سومین اتفاق به حذف کیاموتورز از بازار وارداتی‌ها مربوط می‌شود. انگونه که منابع خبری می‌گویند این شکرت کره‌ای با نمایندگی خود در ایران یعنی اطلس موتور به مشکل خورده و احتمالا از این به بعد، ورود محصولات دومین خودروساز کره‌جنوبی به ایران کمتر و کمتر شود. در عین حال ژاپنی‌ها با یک بی‌توجهی آشکار نسبت به بازار ایران، اغلب یا در نمایشگاه حضور ندارند یا اینکه تنها یک مدل جدید را برای معرفی به تهران می‌آورند. چینی‌ها اما به شدت فعال و خوشحال‌اند و حضور پررنگ در نمایشگاه خودرو تهران را در دستور کار قرار داده‌اند. با اینکه بازار ایران به دلیل اقتضائات خاصش غیرقابل پیش‌بینی است اما با وجود روند تغییر تعرفه‌ها احتمالا چری، جیلی، لیفان، چانگان و جک مهم‌ترین بازیگرانی خواهند بود که به دلیل داشتن خط تولید در ایران با شرایط جدیدی روبرو خواهند شد.
چهارم اینکه فولکس را باید قطب جدید صنعت خودروی ایران دانشت. فولکس واگن با تولید بیش از ۱۰ میلیون خودرو در سال موفق به کسب عنوان بزرگترین تولیدکننده صنعت خودرو جهان شده و دارا بودن استانداردهای کیفیت و خدمات پس از فروش بالا در جلب رضایت مشتریان در اقصی‌نقاط جهان بسیار موفق بوده است . با ورود این غول خودرو ساز آلمانی به بازار ایران می‌توان امیدوار بود به کمک ماموت خودرو بازی فرانسوی‌ها برای توسعه تولید در ایران تحت شعاع فولکس قرار گرفته و سطح کیفیت خدمات ارایه شده به مشتریان ارتقاء قابل توجهی یابد.

پنجمین مورد یک تحول اساسی برای بازار خودروی اران در بخش وارداتی‌هاست. پول‌های کلان فروش خودروهای اقتصادی با یک تغییر مسیر به دلیل احتمال بالای آزاد شدن واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به سمت فروش محصولات لوکس می‌رود و این بین گروه سرمایه‌گذاری گرامی که قبلا به واردات خودروهای کیا هیوندای مشغول بود مهم‌ترین بازیگر احتمالی این بخش از بازار است چرا که با واردات سه برند جگوار، لندروور رنجروور و نیز آئودی قرار است سهم عمده را از آن خود کند. بازگشت مرسدس بنز هم تایید شده است. این یعنی در حضور لکسوس، آلفا رومئو، ب.ام.و پورشه، آئودی و جگوار لندروور بازار لوکس‌ها شاهد یک دگرگونی کامل است و البته انگلیسی‌ها بیشترین شانس را برای موفقیت در ایران دارند.
ششمین نکته به حضور همه جانبه خودروسازان اقتصادی‌ساز مثل ماهیندرا در ایران و البته دستان به ظاهر خالی خودروسازان داخلی در برابر تولیدکنندگان خارجی برمی‌گردد. امسال سایپا به جز کوییک و ایران خودرو به جز دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک، احتمالا خودروی وطنی دیگری نخواهند داشت، ماهیندرا اما قرار است طیفی از خودروهای اقتصادی خود را در تاسیسات زاگرس‌خودرو (تولیدکننده سابق خودروهای پروتون مالزی در ایران) که به مالکیت یک مونتاژکار وطنی درآمده تولید، و به بازار ارائه کند.

هفتمین و آخرین مورد به خود نمایشگاه برمی‌گردد. کیفیت برگزاری این رویداد و استمرار آن می‌تواند تاثیری مستقیم روی توسعه صنعت خودرو و نیز استقبال خریداران از محصولات جدید داشته باشد. همچنین استقبال عمومی از تست درایو، رونمایی محصولات و لمس خودروها از نزدیک بهترین اتفاقی بود که ادامه آن در سال‌های آتی، شرایط بهتری را برای افزایش فرهنگ خرید و فروش خودرو در کشور فراهم ‌می‌کند.

کدخبر: ۱۸۸۷۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر