کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۶۷۸۱
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | مورد عجیب قحطی ماشین کره‌ای

گروه خودرو روزنامه هفت صبح - محمدحسین شاوردی |‌ برای بررسی بازار هیوندای توسان به خیابان‌های مهم شهر که مملو از گالری اتومبیل است رفته‌ام اما سوژه گزارش ناخواسته تغییر کرد. قرار بود بحث افزایش قیمت و دلایل تفاوت قیمتی بین انواع مختلف کراس‌اوور کره‌ای هیوندای توسان دست‌مایه یک گزارش باشد اما هرچه بیشتر گشتم کمتر یافتم. ساده‌تر اگر بخواهم توضیح دهم باید بگویم که گالری های فروش خودروهای صفر مملو از اتومبیل‌های ساخت رنو، ب.ام.و و تویوتا/ لکسوس شده اما خبر چندانی از سری اتومبیل‌های محبوب کره ای خبری نیست و کمتر می‌توان شاهد عرضه ماشین‌های پرفروش بازار مثل سانگ یانگ تیوولی، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، هیوندای توسان، کیا پیکانتو و هیوندای الانترا بود. این بین وضعیت توسان و البته برادرش اسپورتیج فرق می‌کند و شاسی‌بلندهای دوقلوی کر‌ه‌ای بسیار کمیاب شده‌اند. این در حالی است که همزمان واردات این خودروها هم به شدت تنزل پیدا کرده و سهم واردات‌شان از حدود ۵۰ درصد برای کیا هیوندای به حدود ۲۸ درصد کاهش یافته است.
فروشندگان البته هیچ‌گاه دست روی دست نمی گذارند تا زمان بگذرد و در کمترین زمان ممکن خودروهای برند رنو را جایگزین ماشین‌های کره‌ای کرده‌اند. در عین حال ساخته‌های پژو، نیسان، میتسوبیشی و حتی هوندا هم کم و بیش از این اوضاع سود برده و شرایط نسبتا بهتری برای فروش به دست آورده‌اند گرچه همچنان بدترین وضعیت ممکن از آن خریدارانی است که تلاش دارند خودروی موردنظر خود را با قیمتی مناسب پیدا کنند اما همواره از قیمت ها عقب می‌مانند و کمتر می‌توانند موفق به ابتیاع اتومبیل دلخواه خود در شرایط کمیاب شدن محصولات کره‌ای و گران‌ شدن کل خودروها شوند.
کمیاب شدن این خودروها البته تبعات داشته و دلایلی دارد که در ادامه می‌آید. مدل اسپورتیج کیا که فروش کمتری به خاطر طرح ظاهری خود دارد، اخیرا قیمتش از محدوده ۲۰۰ میلیون تومان به بیش از ۲۱۵ میلیون تومان رسیده در حالی که توسان شاسی‌بلند کوچک هیوندای که زمانی نمونه کم آپشن آن را می‌شد با قیمت ۱۶۹ میلیون تومان خرید، هم‌اینک روی محدوده ۱۹۵ تا ۲۲۰ میلیون تومان مانور داده و به شدت گران شده است. این خودرو که در انواع تک دیفرانسیل و دودیفرانسیل با مجموعه‌ای از تریم ها و سطوح آپشن و امکانات در ایران عرضه می‌گردد سه نوع مختلف سفارش اروپا، سفارش جمهوری چک و سفارش عمان قابل خریداری است و از موتوری ۲ لیتری و ۱۶۹ اسب بخاری سود می‌برد.
این خودرو بسته به اینکه از نوع تک یا دودیفرانسیل باشد، دارای گرمکن و سردکن صندلی، روکش چرمی یا پارچه‌ای، رینگ‌های ۱۷ یا ۱۹ اینچی و نیز رادارهای ایمنی، ایربگ‌های کامل یا ناقص و البته سیستم اتوپارک باشد یا نه دارای قیمت‌های متفاوتی بوده و همین عامل به تنوع قیمتی ان دامن زده است. برای نمونه مدل فول آپشن توسان ۲۰۱۷ که قیمتی ۲۲۰ میلیون تومانی دارد از آپشن هایی نظیر صندوق برقی، ۲ سردکن و ۵ گرمکن، جعبه‌دنده اتوماتیک، سیستم اتوپارک، سه رادار ایمنی و ۱۰ کیسه هوای ایمنی سود برده و خریداران بیشتری دارد.

کدخبر: ۱۸۶۷۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر