کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۲۸۵۷
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | مقایسه ای کوتاه میان «مزدا ۳» و «ام جی GT»

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | بازار ۱۱۰ الی ۱۲۰ میلیون تومانی خودروی ایران را باید یکی از متنوع ترین محدوده های قیمتی دانست. در این محدوده انبوهی از خودروهای صفر و کارکرده در کلاس های مختلف از جمله کراس اوور، هاچبک، سدان و … به چشم می خورند. با این حال در این محدوده خودروهای جوان پسند انگشت شماری به چشم می خورد و عمدتا با خودروهای خانوادگی سایز متوسط روبرو هستیم. از جمله محصولاتی که فلسفه طراحی آنها صرفا جذب رانندگان جوان بوده «مزدا ۳» و محصول جدید ام جی یعنی مدل «جی تی» است.

Mazda 3 Sedan
تقریبا همه آن را می شناسند و امتحانش را به خوبی پس داده. بین اهالی بازار خوشنام و محبوب است. هر کس برای مدتی پشت فرمانش نشسته هم از آن راضی بوده. مزدا ۳ را می گوییم. خودروی ژاپنی که از سال ۱۳۸۹ در ایران مونتاژ می شود. مزدا ۳ همان چیزی است که باید باشد. یک سدان خوش قیافه با زبان طراحی سامورایی، کیفیت ساخت بالا، ابعاد مناسب جهت رانندگی در شهر، سطح آپشن مطلوب (در مدل فول آپشن) و در نهایت برخورداری از یک برند خوشنام. به همین دلیل بوده که طی سال های اخیر مزدا ۳ همواره جزو گزینه های مطرح بازار به شمار آمده. چه زمانی که با قیمت تقریبی ۴۰ میلیون تومانی به فروش می رسید و چه زمانی که با تشدید تحریم های غرب علیه ایران به قیمت باورنکردی ۱۰۰ میلیون تومانی رسید! و چه همین امروز که با قیمت حدود ۱۲۰ میلیون تومانی باز هم طرفدار دارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۴۸ اسب بخار بوده که برای چنین خودرویی کافی به نظر می رسد. این پیشرانه می تواند مزدا ۳ را ظرف مدت ۹ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که از این حیث مزدا یکی از برترین های بازار به شمار می آید. رانندگی با این خودرو بسیار لذت بخش است. سیستم تعلیق بی نقص به همراه جعبه دنده ۵ سرعته تیپ ترونیک که تعویض دنده ها را بدون لحظه ای تاخیر انجام می دهد، مزدا را به خودرویی چابک مبدل ساخته اند. همچنین مزدا ۳ در سرعت های بالا نیز خودرویی راننده محور بوده و هنگام مانورهای ناگهانی راننده را سربلند می سازد. هرچند که نباید از نقاط ضعف این خودرو نیز چشم پوشی کرد. فاکتورهایی همچون فضای تنگ سرنشینان عقب و همچنین گرانی لوازم یدکی می تواند مالک و سرنشیان مزدا ۳ را آزرده سازند.

MG GT
اما رقیب اصلی مزدا برخلاف آن، محصولی جدید به شمار می آید. ام جی GT که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد، زمستان پارسال بود که در تعداد محدودی وارد ایران شد و از بهار سال جاری رفته رفته بر تعداد آن در خیابان ها افزوده شد. طراحی GT را باید یک طراحی کاملا چینی دانست. با آنکه اصالت این برند به کشور انگلستان برمی گردد ولی از آنجاکه چند سال است مالکیت آن در اختیار چینی ها بوده، زبان طراحی این محصولات نیز چینی شده! با این حال می توان به شکل و شمایل GT نمره قبولی داد. ضمن آنکه کیفیت متریال داخل کابین و کیفیت مونتاژ خودرو نیز یک سروگردن بالاتر از دیگر محصولات چینی بازار است. مدل وارداتی GT به ایران مجهز به یک پیشرانه ۵/۱ لیتری توربو بوده و می تواند ۱۲۷ اسب بخار قدرت را تولید و در اختیار راننده قرار دهد. به کمک جعبه دنده ۶ سرعته این خودرو شتاب صفر تا صد ۸/۹ ثانیه با GT دور از دسترس نیست. اما GT در دورهای بالا آن خودرویی نیست که آدرنالین راننده جوانخود را تا حد زیادی بالا ببرد. هرچند که باید از محصول جدید «ام جی» به اندازه یک سدان ۱۱۵ میلیون تومانی انتظار داشت و نه بیشتر! اگر اهل سختگیری در رانندگی نباشید، GT می تواند با ارفاق از پس مانورهای نسبتا سنگین بر آید. از نقاط ضعف این خودرو نیز می توان به بازار دست دومی سرد اشاره نمود. مانند دیگر محصولات ام جی در ایران که هنوز نتوانسته اند بازار دست دومی های مطمئنی برای خود دست و پا کنند. ضمن آنکه «استهلاک خورو» نیز از جمله فاکتورهایی است که با گذشت زمان می توان آن را قضاوت کرد. اما با همه اینها، GT گزینه خوبی برای کسانی به شمار می آید که همزمان حد متوسطی از مدگرایی، دینامیک رانندگی و اصالت برند را یکجا می خواهند.

کدخبر: ۱۷۲۸۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohammad.s.f.n

    مزدا 3 فوق العادس??

  • mamadariay

    کدوم آدمی ماشین چینی میخره اخه حیف پول ک ه بدی براش