کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۲۴۷۵
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | طلسم شکنی با یک فنجان موکا

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | چند سالی می شود که بحث واردات محصولات برند «اوپل» به ایران داغ است. هرچند طی سال های اخیر برخی مدل های این خودروساز مشهور آلمانی همچون «آسترا» و «کورسا» به تعداد انگشت شماری وارد کشور شدند اما این برند هرگز آنگونه باید و شاید نتوانست در بازار کشورمان قد علم کند. تا آنکه بالاخره پس از مدت ها گمانه زنی، نمایندگی جدید این شرکت در ایران از دیروز فروش محصولات اوپل را آغاز کرد. خودروی Mokka-X مدل ۲۰۱۷ نخستین محصول اوپل در بازار ایران خواهد بود.

معمای موکا!
شرکت اوپل، نام محصول جدید خود را از یک نوشیدنی شکلاتی به عاریه گرفته تا بگوید «موکا» خودرویی جوان پسند و امروزی است. اما آیا واقعا موکا یک خودروی شاسی بلند است؟! پاسخ تیم طراحی اوپل به این سوال مثبت است ولی با تصوری که در اذهان عمومی از یک خودرو شاسی بلند وجود دارد، پذیرش این پاسخ مثبت اندکی دشوار است. حال داستان از چه قرار است؟ با دقت بیشتری در ابعاد و چهره ظاهری موکا اینطور برمی آید که تیم طراحی اوپل سعی کرده تا راحتی و کارایی یک خودرو کوچک شهری را در ارتفاعی کمی بالاتر از حد معقول پیاده ساخته و تلفیقی از شخصیت یک خودرو خانوادگی با جثه یک خودرو شاسی بلند شهری را پدید آورد. با آنکه پیش از این نمونه های مشابه ای همچون «نیسان قشقایی» را در بین این طیف از خودروها دیده بودیم، اما موکا نخستین تجربه یک خودروساز آلمانی در این کلاس است. کلاسی که شاید هنوز تعریف خاصی نداشته باشد، اما بی شک با افزایش ترافیک های شهری و بالاگرفتن دغدغه های زیست محیطی، آینده بهتری در انتظارش خواهد بود. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۲۷۵، ۱۷۸۰ و ۱۶۵۸ میلی متر است. هرچند ابعاد و شکل ظاهری این خودرو حاکی از این است که «موکا» مرد بیابان و تپه های صعب العبور نیست، اما شرکت اوپل برای بیشتر شدن شخصیت SUV این خودرو، موکا را در دو نسخه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل (۴WD) روانه بازار کرده که مدل های عرضه شده به ایران از هر دو نوع خواهند بود.

یک موکای پرانرژی!
موکا قرار است در دو نسخه Innovation (فول آپشن دو دیفرانسیل) و Edition (پایه) در ایران عرضه شود. با آنکه شرکت اوپل مدل Mokka-X را با طیف گسترده ای از پیشرانه های بنزینی و دیزلی روانه بازارهای جهانی کرده، اما آنگونه که سایت نمایندگی وطنی اوپل خبر داده هر دو نسخه وارداتی موکا به ایران از پیشرانه ۴ سیلندر ۴/۱ لیتری توربو شارژردار بهره می جویند که می تواند ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتون متر گشتاور را در تیپ Innovation و ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور را در تیپ Edition تولید کند. گفتنی آنکه این پیشرانه به کمک یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار می تواند موکا را ظرف مدت ۵/۹ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین این پیشرانه با مصرف سوخت تنها ۵/۶ لیتر بنزین در هر صدکیلومتر از مسیر پیمایش، موکا را به یکی از کم اشتهاترین شاسی بلندهای سایز کوچک جهان مبدل کرده است. سیستم تعلیق این خودرو نیز در محور جلو و عقب به ترتیب از نوع McPherson و TorsionBar بوده که می تواند سطح مطلوبی از نرمی را در هنگام رانندگی به ارمغان آورد. هرچند سنجش عیار واقعی توانایی های حرکتی موکا را به زمان تست میدانی این خودرو موکول می کنیم.

دسرِ پُرآپشن!
موکا در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز با دست پر، پای در بازار ایران گذاشته است. از تجهیزات استاندارد بکارگرفته شده در مدل پایه این خودرو می توان به کنترل کروز هوشمند، سانروف برقی، سیستم صوتی حرفه ای با نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سامانه کنترل ترمز در پیچ (CBC) و ۸ عدد ایربگ اشاره نمود. اما علاوه بر این ها، در مدل فول آپشن، لیست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی مانند رادار هوشمند، تابلو خوان، سامانه حرکت بین خطوط، سامانه Keyless GO، سامانه Start/Stop، سنسور باران، فرمان برقی حساس به سرعت و صندلی های چرمی با قابلیت گرم کن به چشم می خورد. بنابر اعلام نمایندگی وطنی اوپل، فروش موکا با قیمت ۱۴۹ میلیون تومان برای مدل پایه و قیمت ۱۸۰ میلیون تومان برای مدل فول آپشن آغاز شده. زمان تحویل خودروها نیز۹۰ روز کاری اعلام شده است.

کدخبر: ۱۷۲۴۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • dadbeh

    یک خودرو ساز ورشکسته.

  • amiraliam

    خب که چی اخه 150میلیون؟؟؟؟ چند درصد اقشا ر جامعه میتونن انقدر هزینه کنن؟ چرا نمیا ن 1خودرو مناسب توو رنج قیمت سی چهل تومن عرضه کنن؟ تا کی 405و سمند و رانا و پارس و 206سوار بشن مردم؟؟؟؟؟؟؟؟

  • bmnmji65

    سی و چهل تومان هم گرونه