کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۴۴۲۱
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | شاسی‌بلند به شرط قیافه!

این شش اتومبیل ظاهری شبیه به اس‌یووی دارند ولی هنگام حرکت در مسیرهای صعب العبور کوچکترین توانمندی نداشته و و مثل یک ماشین تک دیفرانسیل عمل می‌کنند

اینروزها که تب خرید شاسی‌بلند بالا گرفته و مردم برای سفرهای نوروزی دنیال اتومبیلی هستند که بتواند حتی‌الامکان در برخی مناطق صعب‌العبور آنها را مایوس نکندف فروشندگان خودروهای داخلی و خارجی با سواستفاده از نیاز عمومی تلاش دارند هر خودروی شاسی‌بلندی را به عنوان اتومبیلی آفرودر قلمداد کنند. با این حال نباید فریب اتاق خودرو و ظاهر بزرگ اتومبیل های شرقی و غربیمخصوصا نمونه های چینی را خورد چرا که آفرود یا در بدیهی ترین شکل ممکنف توان حداقلی برای حرکت در مسیرهای غیر عادی نیازمند چند فاکتور مهم است که تمام خودروهای کراس و یا شاسی‌بلند آن را نداشته که این موضوع با تلقی اشتباه خریداران از اتومبیل‌های کراس کاملا متفاوت است. اینجا شش نمونه از خودروهای مشهوری که توان لازم برای حضور در مسیرهای غیرجاده‌ای را ندارند معرفی می‌کنیم در حالی که دامنه کراس‌اوورهای غیرآفرودر در ایران ابعادی بسیار بیش از اینها دارد.

لیفان ایکس۶۰
قیمت : ۶۵ میلیون تومان
اگر تجربه سواری با این چینی ظریف و حساس را داشته باشید هرگز هوس نمی‌کنید با ایکس۶۰ به تجربه آفرود و طبیعت گردی بروید چرا که این خودرو از شاسی‌بلند تنها یک ارتفاع بیشتر و ظاهر خشن‌تر را درد در حالی که موتور و گیربکس خودرو واقعا عملکرد ضعیفی داشته و شاسی هم تاب چندانی برای ورود به مسیرهای سنگلاخی و خشن را ندارد.

هایما اس۵
قیمت : ۹۵ میلیون تومان
یک کراس‌اوور کامپکت چینی نسبتا ایمن و جدید که تا بخواهید امکانات دارد ولی آفرودر نیست. اس۵ بیش از آنکه اتومبیلی بیابانی یا جان سخت باشد یک سواری مرتفع و راحت است که در مقایسه با نمونه‌های اروپایی امکانات هم رده و قیمت کمتری داشته و البته نام ناشناسی دارد.

رنو کپچر
قیمت ۱۴۰ میلیون تومان
عالی جناب کپچر ابدا خودروی خارج از جاده نیست و هرچقدر هم اصرار کنید نتیجه عکس، ناامیدی و نارضایتی‌تان بیشتر می‌شود چون این خودرو اساسا یک اتومبیل سواری است که ظااهری مرتفع داشته و به غیر از شاسی سواری به موتوری کوچک، گیربکسی نحیف و فنربندی نامناسب «جهت استفاده در عملیات آفرود» مجهز است. کپچر یک خودروی شهری خوب است که راندن آن در شهر تجربه‌ای دلپذیر و حضورش در جنگل به یک فاجعه واقعی ختم می‌شود.

نیسان جوک اسکای‌پک
قیمت : ۱۵۰ میلیون تومان
ترکیب موتور ضعیف، جعبه دنده سی‌وی‌تی، سیستم تک دیفرانسیل و ارتفاع کم بدنه از زمین موجب می‌شود تا محصول خاص و عجیب نیسان با آن ظاهرمضحک هرگز نتواند در مسیرهای بیابانی، کوهستانی یا جنگلی به شما اعتماد به نفس کافی دهد. البته توصیه ما کلا بر پرهیز از انجام هرگونه عملیات آفرود با جوک تک یا دو دیفرانسیل است.
هیوندای توسان تک دیف
قیمت : ۲۱۵ میلیون تومان
حتی در نمونه دودیفرانسیل هم خودروی چندان قابل قبولی در زمینه هندلینگ یا توان آفرود نیست اما انصافا با تسان ساده و تک دیفرانسیل به آفرود رفتن را نیم توان جز تمایل به تحمل ضرر چیز دیگری دانست!

لکسوس ان‌ایکس۳۰۰اچ
قیمت : ۵۶۰ میلیون تومان
یک فاجعه واقعی است که بیش از ۵۶۰ میلیونتومان در نمونه هیبریدی و بیش از ۶۰۰ میلیون تومان در نمونه اف -اسپورت برای تان آب می‌خورد ولی تک دیفرانسیل است و تنها به سیستم توزیع نیروی موتور به ۴ چرخ مجهز است که به معنی این است که ان‌ایکس کوچکترین توانمندی برای حضور در خارج از جاده، انجام عملیات آفرود و نیز ورود به مسیرهای سخت ندارد. بیشتر خودروی جاده و اتوبان و شهر است و بهتر این است که هنگام خرید تا فروش آن! از رفتن به جنگل و کوه و بیابان بپرهیزید چون اگر در چاله افتادید یا گیر کردید شانس کمی برای بیرون آمدن دارید و احتمالا ناب لکسوس خط خطی خرج زیادی هم بابت تعمیر بدنه یا قطعات روی دست‌تان خواهد گذاشت!

دی‌اس۶
قیمت : ۳۰۰ میلیون تومان
یک کراس‌اوور کوچک و نیمه لوکس که کلا در ایران کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه فروش داشته و چندان مشهور نیست. بیشتر خریداران هم دلیل انتخاب این محصول را طراحی جذاب و اتاق مجللش می‌دانند. بااین حال ممکن است هنوز برخی ها تصور کنند می توان با دی‌اس۶ به آفرود رفت که با کمال تاسف باید بگوییم این گزاره کاملا غلط است.

کدخبر: ۲۰۴۴۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • peyman0917

    ممنون از اين تحليل عالي