کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۶۴۵۳
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | ساوه، میزان چانگان یا رنو؟

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | سایپا برنامه‌های خاص خود را دارد و تمایلی هم به تقسیم بازار با رنوی فرانسه ندارد. این شرکت وطنی که برنامه‌ریزی کرده در افق ۲۰۲۵ سالانه تا ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو تولید کند اخیرا دوباره برای مذاکره با چانگان روی خوش نشان داده و در گفتگوهای ورز گذشته خود با مسئولان این برند، زمینه‌چینی لازم افزایش سطح همکاری با سازنده بزرگ چینی را انجام داده است. بر این اساس احتمال دارد سایپا قید همراهی با ایدرو را بزند و با عدم واگذاری کارخانه بن روی ساوه به شرکت خودروسازی رنو، زمینه را برای گسترش همکاری با چانگان در اراک مهیا کند. این شرکت که از مدت‌ها قبل تلاش دارد سبد محصولات خود را با کمک چانگان چین تکمیل کند، در کنار توسعه همکاری با برلیانس و البته سیتروئن، تلاش دارد تا پلتفورم ملی خود را با نام اس‌پی جلو برده و تولید خود را از سطح ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به بیش از دو برابر وضعیت فعلی برساند.
آنگونه که برخی از رسانه‌های داخلی از جمله عصر ایران گزارش داده‌اند، دیدار اخیر مسئولان سایپا و مسئولان اقتصادی - صنعتی منطقه چین چونگ (مرکز اصلی تولید چانگان در چین) بسیار گرم برگزار شده و شرکت چانگان و سایپا تصمیم استراتژیکی برای همکاری اتخاذ کرده اند. براین مبنا مدیرعامل سایپا تصریح کرده: «سیاست گروه سایپا در افزایش تولید برای سال‌های آتی این است که ۵۰ درصد از محصولات با برند گروه سایپا تولید شود و ۵۰ درصد ما بقی را در مشارکت با شرکای خارجی به تولید برسانیم. وی افزود: در حال حاضر شرکت سیتروئن اولین شریک خارجی گروه سایپا است و نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه از تولیدات گروه سایپا، به محصولات سیتروئن اختصاص داده شده است.جمالی در خصوص ادامه همکاری با رنوی فرانسه در شرکت پارس خودرو هم گفته: با شرکت رنو هم از گذشته شراکت تجاری داشته ایم و نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه از تولیدات گروه سایپا، به شرکت رنو اختصاص یافته است. همچنین با شرکت برلیانس چین هم برای تشکیل شرکت مشترک مذاکره کرده ایم. البته در برنامههایمان شرکت چانگان به عنوان شریک جدی گروه سایپا تلقی می شود و در حال حاضر محصول سی‌اس۳۵ چانگان در ایران تولید می شود و برنامه ریزی سایپا برای تولیدات چانگان، اختصاص ظرفیت حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه طی سه سال آینده است.»
این بین نکته مهم اظهارنظری است که مهدی جمالی در خصوص تاسیس جوینت‌ونچر مشترک چانگان و سایپا انجام داده و شائبه عدم واگذاری بن‌رو به رنو را تقویت می کند. اتفاقی که اگر رخ دهد می‌تواند به یک رقابت تمام‌عیار و دیدنی بین سه قطب صنعت خودروی ایران یعنی گروه ایران‌خودرو -پژو، گروه سایپا-سیتروئن- چانگان و گروه رنو منجر شده و زمینه افزایش رضایت مشتریان را از طریق رشد و توسعه کیفی محصولات تولید داخل رقم بزند. در عین حال دور کردن رنو از کارخانه بن‌رو ساوه به معنی تعویق مجدد زمان آغاز به کار این برند بزرگ در ایران و افزایش فرصت برای پژو سیتروئن جهت توسعه خطوط تولید جدیدشان در ایران است. باید منتظر ماند و دید کار بن‌رو به کجا ختم می‌شود.

کدخبر: ۱۸۶۴۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر