کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۴۸۰۴
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | رکوردزنی چینی‌ها ادامه دارد

با انتشار آمار تولید خودروسازان خصوصی ایران ، بررسی‌های اولیه از مونتاژ حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی چینی در سال ۹۷ خبر می دهد
هفت صبح | چری در حالی پرتیراژترین برند چینی حاضر در بازار ایران است که هم‌اینک حدود ۱۵ برند مختلف چینی در کشور به فعالیت مشغول بوده و ۱۲ گونه از آنها در سطحی گسترده به تولید و فروش اتومبیل مشغول هستند. بر این مبنا مجموع تولید این خودروسازان در سال ۹۷ تا پایان ماه یازدهم در حالی به بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه رسیده است که مجموع تولید خودروهای چینی خودروسازان خصوصی کشور هم‌اینک در مرز ۱۰۵ هزار دستگاه قرار داشته و از رشد شدید اقبال خریداران ایرانی به برندهای چینی حکایت دارد. این یعنی از مجموع تولید یک میلیون و ۳۱۴ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور که تا پایان بهمن ماه رقم خورده، سهم محصولات بخش خصوصی در مقایسه با سال قبل با رشدی چشمگیر مواجه بوده و از ۷/۷ درصد به حدود ۹ درصد رسیده است. جالب است که طبق آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع تولید شش خودروساز غیردولتی در این ۱۱ ماه به بیش از ۱۱۷ هزار دستگاه سر می زند. این موضوع در حالی رقم خورده که آمار تولید خصوصی‌ها حتی از سال ۹۴ هم با نرخ ۴/۸ درصد بالاتر رفته و در مرز یک دهم کل بازار ایران قرار دارد. رشد ۲۶ درصدی چینی‌ها البته مدیون برخی اتومبیل های خاص و پرفروش است. ببینیم بهترین خودروهای چینی بازار ایران به لحاظ حجم فروش کدام مدل‌ها هستند. این شما و این ۱۱ مدل برتر بازار ایران.

دانگ فنگ اچ۳۰کراس
یک استیشن واگن آپشنال و نسبتا اسپورت با ظاهری خشن، گلگیرهای پف‌آلود و رنگ‌های جیغ. اچ۳۰کراس توانسته در ۱۱ ماهه نخست امسال بیش از ۲۷ هزار دستگاه فروش داشته باشد.
برلیانس اچ۳۲۰
یک‌ هاچ‌بک متوسط با قیمتی ۵۰ میلیونی که رقیب رنو ساندرو است و با اتاقی که فرم آن از ب.ام.و به عاریت گرفته شده و به لطف تجهیزات مناسب توانسته بیش از ۲۲ هزار دستگاه فروش داشته باشد.
جک اس۵
یک کراس‌اوور کوچک با فرمی تقلیدشده از روی هیوندای توسان نسل قبل که بیش از ۲۰ هزار دستگاه فروش داشته و انتخاب عاشقان شاسی‌بلندهای توربو و تند و تیز است.
چری ایکس۲۲
یک هاچ‌بک کراس کوچک و مرتفع با ظاهری نزدیک به دو خودروی اروپایی فورد اکواسپورت و فولکس تی-راک که قیمتی ۶۰ میلونی داشته و حدود ۱۹ هزار دستگاه فروش داشته است.
چری تیگو ۵
کراس‌اوور مدرن و کوچگ چری که ۱۰۳ میلیون قیمت داشته و توسط استیو هوپ طراح مشهور انگلیسی طراحی شده است. تیگو۵ در این مدت بیش از ۱۵ هزار دستگاه فروش داشته است.
چری ۳۱۵اچ
هاچ‌بک محبوب چینی که با لوگوی ام‌وی‌ام در ایران مونتاژ می‌شود و در محدوده ۵۰ میلیون تومان رقیب مستقیم پژو ۲۰۷ است. فروش ۱۱ ماهه این چینی زیبا حدود ۱۲ هزار دستگاه بوده است.
هایما اس۷
یک کراس‌اوور بزرگ چینی که با موتور توربوی ۱۸۵ اسبی، ظاهر موقر و امکانات بالا توانسته در ۱۱ ماه بیش از ۱۱ هزار دستگاه فروش داشته باشد.
چانگان سی‌اس۳۵
کراس‌اوور کامپکت چینی در بین انبوهی از رقبای شرقی و غربی فروش بالایی داشته که احتمالا این موضوع را مدیون کیفیت ساخت خوب و قیمت نسبتا ارزانش است. فروش چانگان در این ۱۱ ماه بیش از ۱۰ هزار دستگاه بوده است.
آریو اس۳۰۰
سدان ساخت زوتی که با فرمی نزدیک به تویوتا آوالون ۲۰۰۸ قیمتی مناسب داشته و حدود ۹ هزار دستگاه فروش داشته است.
ام‌وی‌ام ایکس۳۳ اس
توانسته علیرغم ورود انبوهی از رقبا همچنان سطح مناسبی از فروش را با فروش بیش از ۸ هزار دستگاه برای خود حفظ کند ولی خب این کراس چینی روزهای آخر حیات خود را در ایران می گذراند.

چری آریزو۵
حدود ۷ هزار دستگاه فروش داشته که کمتر از حد انتظار بوده است. سازنده چینی انتظار داشت ورود سدان مدرن آریزو۵ بتواند موفقیت چشمگیری را عایدش کند ولی اینطور نشد. قیمت گران این خودرو مهم ترین برای دلیل برای شکستش در بازار ایران است.
برلیانس

نکات
بررسی وضعیت تولید خودروهای چینی حاضر در بازار ایران اثبات می‌کند که چری همچنان محبوب‌ترین خودروی چینی موجود در
ایران است. سهم ۵۰ درصدی چری از تولید شرکت‌های خصوصی در ایران و سهم ۳۳ درصدی این برند از کل بازار اتومبیل‌های چینی در داخل کشور دو نکته مهمی است که لازم است به آن اشاره شود.

رشد شتابان و عظیم برندهای چینی در حالی در ایران رقم خورده که ۱۳ برند چری، جک، لیفان، دانگ فنگ، برلیانس، بی‌وای‌دی، زوتی، فاو، گریت وال، چانگان، هایما، ام‌جی و جیلی فعالیت زیادی در ایران داشته و خودروسازان دیگری از این خطه نظیر بایک، لوکسژن، هافی، سایک و دامای هم درصدد ورود به بازار کشورمان هستند.

کدخبر: ۲۰۴۸۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر