کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۷۲۹۲
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | بررسی وضعیت رضایت مردم از خودروهایی که سوار می‌شوند

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | در نهمین سال از نخستین گزارش ارزیابی کیفیت خودروها از نظر خریداران که با نگاه‌ به مدل‌های جهانی این دست پژوهش‌ها از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام گرفته، شش خودروی داخلی و خارجی توانسته‌اند در صدر رده بهترین خودروهای کیفی سال ۱۳۹۵ قرار گرفته و عملکردی مناسب از خود بروز دهند. در عین حال پس از سه سال متوالی افت، شاخص رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای بازار ایران با رشد مواجه شده و مقدار آن با ۲۳ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۴، به بالاترین میزان ممکن در شش سال اخیر رسیده است.
بر این مبنا، در حالی‌که میزان رضایت مشتریان ایرانی از خودروها در شش رده زیر ۲۵ میلیون، ۲۵تا ۵۰ میلیون، ۵۰ تا ۷۵ میلیون، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون، ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون و رده بالاتر از ۱۲۵ میلیون تومان در سال ۱۳۹۰ به عدد ۶۵۴ محدود شده، در سال ۹۶ به میزان زیادی رشد کرده و به عدد ۶۷۴ رسیده است. در عین حال میزان رضایت مشتریان در سال‌های ۹۱، ۹۲، ۹۳ و ۹۴ در یک فراز و فرود جالب به ترتیب ۶۶۰، ۶۵۲، ۶۵۳ و ۶۵۱ بوده تا نشان دهد رکود اقتصادی گسترده در طول سال‌های ۹۱ تا۹۴ چه اندازه روی کاهش سطح رضایت‌مندی مشتریان از خودروهای موجود در بازار تاثیر بگذارد. در عین حال بررسی میانگین میزان رضایت خریداران از خودروهای مختلف نشان می دهد شاخص رضایت‌مندی در سال ۹۵ با صعودی چشمگیر به عدد ۶۷۴ رسیده که نشان‌دهنده اثر مثبت اتصال مجدد بازار ایران به شرکت‌های معتبر خودروسازی است.
اما در حین بررسی گزارش می‌توان به نکات جالبی رسید. برای نمونه شش خودروی تیبا، پارس تندر، چانگان سی‌اس۳۵، کیا پیکانتو، هیوندای ولوستر و ب.ام.و ۷۳۰توانسته‌اند بیشترین میزان رضایت را در بین خریداران ایرانی به دست آورده و بر کیفیت ساخت خود مهر تایید بزنند. تیبا محصول سایپا که انتقادات گسترده‌ای به کیفیت ساخت آن از سوی کارشناسان وارد است در بررسی شرکت بازرسی کیفیت با کسب نمره ۶۳۷، کمترین میزان رضایت را در مقایسه با پنج خودروی برتر دیگر این گزارش به دست آورده است. رنو ساندرو با ۶۸۲، چانگان سی‌اس۳۵ با ۷۰۲، کیا پیکانتو با ۷۲۴، هیوندای ولوستر با ۷۵۲ و ب.ام.و ۷۳۰ با کسب نمره ۷۸۹، توانسته‌اند بهترین عملکرد را در هر یک از شش گروه مختلف قیمتی این گزارش به دست آورده‌اند.
موضوع مهم دیگری که از خلال این گزارش می‌توان فهمید و باز هم مهر تاییدی بر ادعای مثبت بودن اتصال دوباره صنعت خودروی ایران با برندهای جهانی است، طی نمودن روند صعودی در زمینه رضایت مشتریان است، موضوعی که در بررسی سه رده نخست که به خودروهای تا ۷۵ میلیون تومان بازار ایران مربوط می‌شود، کاملا هویدا است و برای نمونه خودروهای کمتر از ۲۵ میلیون تومان، ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، و ۵۰ تا ۷۵ میلیون بازار ایران به ترتیب ۴/۲درصد، ۶/۳ درصد و یک دهم درصد نسبت به سال ۹۴ رشد داشته‌اند. در عین حال سه خودروی دیگر برتر این گزارش که وارداتی هستند با مسئله کاهش رضایت مشتریان از کیفیت آنها در مقایسه با سال ۹۴ مواجه هستند.

کدخبر: ۱۷۷۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • moualem

    افتضاح