کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۵۵۵۷
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | بازار هنوز روی حباب شناور است

نگاهی به وضعیت قیمت‌ خودروهای وارداتی که با گذشت دو هفته از زمان بازگشایی سایت ثبت سفارش، همچنان در نوسان است

گروه خودرو روزنامه هفت صبح| در شرایطی که با بازگشایی سایت ثبت سفارش، انتظار مدیران دولتی این بود که قیمت‌های حبابی در بازار تغییر کرده و روندی معکوس به خود گیرد، قیمت خودرو در بازار روند صعودی و پرنوسان خود را ادامه داده و بی‌توجه به گفته‌های مدیران دولتی، روی مکانیسم خودتنظیم عرضه و تقاضا تاکید دارد. در چهار کلاس مختلف یعنی خودروهای وارداتی تا ۱۰۰ میلیون ، اتومبیل‌های شهری تا ۲۰۰ میلیون، خودروهای تا ۳۵۰ میلیون و محصولات لوکس با قیمت بالاتر از ۳۵۰ میلیون، بدترین اتفاق ممکن مربوط به خودروهای لوکس است که با یک قید خلق‌الساعه از این پس راهی به بازار ایران ندارند. این قید که ذکر کرده محصولات با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار حق ورود به کشور را ندارند، باعث شده تا برندهای مرسدس بنز، پورشه، آلفا رومئو، ب.ام.و، ولوو و لکسوس با بدترین شوک قیمتی ممکن مواجه شده و خودروهای ساخت این شرکت ها بین ۲۰ تا ۳۰۰ درصد در مقایسه با خردادماه ۹۶ گران شوند. جالب است که تنها به فاصله کمتر از دو هفته از اعلام خبر قطعی شدن اجرای قانون جدید واردات خودرو، محصولات پرفروش لکسوس، ب.ام.و و پورشه بدترین حباب قیمتی را تجربه کرده و در برخی مدل‌ها مثل سدان سوپرلوکس ۷۳۰ ب.ام.و تا بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. پورشه ماکان نیز از حوالی قیمت ۸۰۰ میلیون در انتهای آذر ۹۶، هم اینک بهایی ۳/۱ میلیاردی دارد، آلفای ۴سی کوپه نیز با وجود قیمت ۵۵۰میلیونی قبلی هم اینک بیش از ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.
جدا از بازار خودروهای لوکس که دستخوش بدترین شرایط ممکن در ۴ سال اخیر شده، وضعیت اتومبیل های شهری بزرگ وارداتی هم با شوک عجیبی روبرو شده و واردکنندگان پیوسته در سبقت از هم، مرزهای جدیدی در زمینه قیمت را جابجا می‌کنند. برای نمونه تویوتا راو۴ که در۳ تیپ مختلف وارد کشور شده و قبلا بین ۲۴۹ تا ۲۵۸ میلیون تومان قیمت داشت، با وضع تعرفه‌های جدید بین ۲۹۹ تا ۳۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت کولئوس محصول پرفروش رنو هم از ۲۲۲ میلیون تومان به بیش از ۲۸۸ میلیون تومان رسیده است. نیسان ایکس تریل رقیب مستقیم این ۲ اتومبیل نیز اخیر برچسب ۲۸۰ میلیونی به خود دیده در حالی که تا پیش از این تنها ۲۴۴ میلیون تومان قیمت داشت. در بدترین و عجیب ترین اتفاق اما پژو ۵۰۸ جی تی با رشد ۴۰ میلیونی، هم اینک ۲۳۰ میلیون تومان به فروش می ‌رسد.
اما بازار در این هفته یک میهمان جدید را به خود دید که ورودش به بازار پیامد گسترده‌ای احتمالا در بر خواهد داشت. فولکس واگن که در پسابرجام تلاش بسیاری برای ورود همه جانبه به ایران کرد، از روز گذشته با ۲ محصول تیگوان که یک شاسی‌بلند کوچک است، و پاسات که یک اتومبیل سواری بزرگ است رسما کار خود را در کشورمان آغاز کرد در حالی که قیمت این ۲ اتومبیل را به ترتیب ۲۸۹ و ۲۷۵ میلیون تومان انتخاب کرده تا به این وسیله مستقیما بازار رنو تالیسمان و رنو کولئوس را هدف قرار دهد.
دست آخر اینکه نگاهی به بازار اتومبیل‌های هیبریدی هم خبر از وارد آمدن یک شوک به خودروهای سبز دارد. سوناتای هیبریدی ۲۰۱۸ که در مدل قبلی تنها ۱۷۵میلیون قیمت داشت، به تازگی با ورود به بازار قیمت رویایی ۲۶۵ میلیونی را تجربه کرده است.

کدخبر: ۱۹۵۵۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر