کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۷۱۵۹
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | این پنج خرافه را در بازار خودرو باور نکنید

پاسخ‌هایی قابل تامل برای کلیشه‌های ذهنی برخی خریداران خودرو که بی‌دلیل روی محصولات چینی، فرانسوی، آلمانی و کره ای عیب می‌گذارند و تنها خودروهای ژاپنی را واجد کیفیت می‌دانند

هفت صبح | برجام فرصت بی‌نظیری بود که توانست به گسترش صنعت خودرو ایران و ورود به مرزهای جهانی کمک شایانی نماید. ورود شرکت‌های بزرگ خارجی از برندهای اروپایی تا شرکت‌های آسیایی و بروز یک رقابت تمام عیار در بازار خودروی ایران اما این ابهام را در سطح گسترده در اذهان عمومی ایجاد کرده که نمی‌توان به برخی از برندها اعتماد کرد و برخی کشورها صنعت خودروسازی معیوب، عقب‌مانده یا رو به زوالی دارند. هفت صبح در یک گزارش ۵ بخشی به بررسی ۵ سوال مختلف درباره سطح پیشرفت و تکنولوژی صنعت خودرو چین، توانمندی خودروسازان فرانسوی در زمینه فروش اتومبیل در بازارهای بزرگ جهان، اعتبار صنعت خودروی کره جنوبی، دوام محصولات آلمانی و کیفیت ساخت محصولات ژاپنی پرداخته و پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به هریک از این سوالات داده است؟
آیا چینی‌ها دارای برندهایی با سطح تکنولوژی پایین هستند که در جهان به آنها اقبالی وجود ندارد؟
این گزاره شاید یک دهه قبل درست بود اما با سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که توسط کارآفرینان چینی صورت گرفته تا حد بسیار زیادی فاصله بین صنعت خودرو چین و صنعت جهانی اتومبیل کاهش یافته است. جیلی بزرگترین خودروساز چین هم اینک با تکنولوژی روز جهان که برگرفته از همکاری مشترک با ولووی سوئد است تولید می‌گردد. بی‌وای‌دی آنقدر خودروهای الکتریکی خوبی می‌سازد که علاوه بر چین، در نروژ، آمریکا، ژاپن و فرانسه خریداران بسیاری دارد. بورگوراد و ام‌جی دو بنرد ورشکسته اروپایی بودند که با رهبری چینی‌ها به روزهای اوج برگشته‌اند. چری هم که در ایران حضوری چشمگیر دارد جزو پرتقاضاترین برندهای چین در ۴ کشور برزیل، ایران، هندوستان و روسیه است.
فرانسوی‌ها خودروسازان خوبی نیستند و اعتبارشان در جهان را از دست داده‌اند؟
فقط یک مقایسه آماری به لحاظ وضعیت فروش و چشم‌انداز تقاضا ما بین خودروسازان فرانسوی با رقبای کره‌ای و ژاپنی نشان می‌دهد در بازار بزرگ و کاملا رقابتی اروپا این محصولات فرانسوی هستند که کاملا دست بالا را دارند. در بازار چین هم سال‌هاست پژو سیتروئن به عنوان دو خودروساز بزرگ حضوری چشمگیر در این کشور داشته و تولیدات موفقی را در این کشور کلید زده‌اند. تکنولوژی موتور محصولات پژو سیتروئن یا رنو آنقدر بالاست که در ۵ سال اخیر بیش از ۶ بار موتورهای سری پیور تک و تی‌سی‌ای انرژی این دو شرکت برنده عنوان برترین موتور جهان شده‌اند ضمن اینکه رنو اخیرا تواسنته به تکنولوژی رانندگه خودران سطح ۵ که بالاترین سطح ممکن در جهان است دست یابد.
اعتبار صنعت خودرو کره جنوبی بالا نیست و محصولات این کشور توانمندی بالایی در زمینه آفرود یا دینامیک رانندگی ندارند؟
بدترین سوالی که در سال‌های اخیر بارها پرسیده شده و کاملا مبنای خرافی داشته همین مورد است. مگر می‌شود کشوری که سالانه در سه بازار بزرگ چین،‌آمریکا و اروپا بیش از ۶ میلیون دستگاه خودرو می‌فروشد و حجم تولیدش در سال برای کل بازارهای جهان به بیش از۸میلیون دستگاه می‌رسد اعتبار نداشته و برندهای ناتوانی داشته باشد. مهمترین جوایز طراحی سالان هرا موسسه رد دات می‌دهد و امسال کل جوایز ۴ گانه را محصولات کیا موتروز اعم از استینگر، پیکانتو و استونیک درو کرده‌اند. توانمندی آفرود دو خودرو سورنتو از کیا و رکستون جی۴ از سانگ یانگ برای اعلام قدرتمندانه سطح مهندسی خودروسازان این کشور کافی است. در عین حال تولید اتومبیلی به توانمندی و شکوه هیوندای آی۳۰ان-آر که در پیست مسابقه توان مقابله با فولکس گلف-آر را دارد برای نشان دادن سطح توان کنسرسیوم کیا هیوندای در زمینه تولید خودروهای پرفورمانس و عملکرد بالا کافی به نظر می‌رسد.
دوام محصولات آلمانی بالا نیست و در درازمدت نمی‌توان روی این خودروها حساب باز کرد؟
طبق برآورد موسسه آمریکایی جی‌دی پاور اتومبیل های آلمانی ساخت مرسدس بنز، فولکس‌واگن و ب.ام.و در شمار بادوام ترین خودروهای نیمه لوکس بازار آمریکا پس از یک دوره ۵ سال هستند. آئودی هم سازنده باکیفیت‌ترین موتورهای جهان در زمینه استهلاک قطعات بوده و اوپل در ذهن خریداران یک خودروی کاملا اقتصادی با دوام بالا و ارزش خرید زیاد است. مشخص نیست چنین سوالی اصلا چرا مطرح شده است!
اما درباره بخش آخر رویکرد سوال نه پاسخ به ذهنیت عمومی که انتقاد از یک کلیشه رایج است. اینکه همه فکر می‌کنند صنایع خودروسازی ژاپن در جهان نظیری ندارد و خطای تولید در این بخش هرگز وجود ندارد اشتباهی است فاحش که اقلا در یک دهه اخیر بارها و بارها نقض شده است. برای نمونه سال ۲۰۱۱ مشکلات بسیاری برای سه خودرو کورولا، کمری و لندکروزر تویوتا پیش آمد که موجب مرگ چند سرنشین این قبیل خودروها شد و مستقیما به دلیل نقص فنی فاحشی پیش آمد که به ان در کارخانه بی‌توجهی شده بود. هوندا، نیسان و میتسوبیشی هم این قبیل اشتباهات را در یک دهه اخیر بارها تکرار کرده‌اند و از سوی دادگاه‌های آمریکایی و اروپایی مورد غضب و جریمه واقع شده اند.

کدخبر: ۲۰۷۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر