کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۷۸۰۴
تاریخ خبر:

آیا ترامپ استیضاح می شود؟

وزیر کار دولت بیل کلینتون رییس جمهوری پیشین آمریکا، در نوشتاری با اشاره به جریان اخراج جیمز کومی رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، خواستار استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور شد.

به گزارش ایرنا، رابرت ریچ افزود: استیو بنن استراتژیست سابق کاخ سفید اخیرا از اخراج کومی توسط ترامپ به عنوان بزرگ ترین اشتباه سیاسی تاریخ سیاست مدرن نام برد، اما اخراج کومی فقط یک اشتباه سیاسی نبود، بلکه «مصداق ممانعت از اجرای عدالت» بود. اتهامی که در نامه درخواست استیضاح ریچارد نیکسون و کلینتون رئیسان جمهوریاسبق آمریکا نیز، به کار گرفته شده بود.

نیوزویک ادامه می دهد: پرونده ترامپ و نیکسون دقیقا به یکدیگر شباهت دارد. نوارهای کاخ سفید از دستور مستقیم نیکسون برای تحت فشار قرار دادن رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا برای توقف تحقیقات در پرونده واترگیت پرده برداشت.

لازم به یادآوری است که دو هفته پس از اینکه ترامپ در خلوت خواستار «وفاداری» از سوی کومی شد، دیدار خصوصی دیگری با وی در دفتر ریاست جمهوری داشت که در آن از او خواسته بود تا از بررسی ها در پرونده مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، صرف نظر کند.

ترامپ نهم مه (۱۹ اردیبهشت ماه) کومی را اخراج کرد و در گفت و گو با ان بی سی اظهار داشت که «به رغم توصیه های» دادستان کل و قائم مقام وی، از قبل به علت «تحقیقات مداخله روسیه»، برنامه اخراج کومی را داشته است.

ترامپ در این مصاحبه افشا کرد که بارها با رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا در باب پرونده تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات آمریکا گفتگو کرده و در مورد این که آیا در مضان اتهام قرار دارد یا خیر، پرس و جو کرده است.

ریچ در پایان در تاکید بر خواسته خود مبنی بر استیضاح ترامپ می نویسد: جرم فدرال «ممانعت از اجرای عدالت» به هرکس که با توسل به هر نوع تهدید یا اجبار در جریان تحقیقات وزارتخانه ها یا آژانس های دولتی و کنگره اختلال ایجاد کند، وارد است.

وی افزود: همان طور که درمورد نیکسون اتفاق افتاد، تنها آگاهی از انگیزه احتمالی یک رئیس جمهوری برای ممانعت از اجرای عدالت، برای آغاز فرآیند استیضاح کافی است و نیازی به مدارک موثق وجود ندارد. در زمان حاضر مدارک بسیاری در مورد انگیزه احتمالی ترامپ برای ممانعت از اجرای عدالت، برای آغاز روند تحقیقات استیضاح وجود دارد.

کدخبر: ۱۷۷۸۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر