کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۸۲۴۳
تاریخ خبر:

آلمانی‌ها به دنبال ساخت بزرگ‌ترین باتری جهان

یک شرکت آلمانی مشغول ساخت بزرگترین باتری دنیا در غارهای نمکی زیر زمینی است. این باتری به حفظ محیط زیست کمک می کند و می تواند برق مورد نیاز یک روز ۷۵ هزار خانه را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هفته گذشته تسلا اعلام کرد بزرگترین باتری لیتیوم یونی دنیا را در استرالیا خواهد ساخت. اکنون یک شرکت انرژی آلمانی هم در پی کسب عنوان تولید کننده بزرگترین باتری دنیا زیر زمینی است.

Ewe Gasspeicher GmbH مشغول ساخت یک «باتری جریان ردوکس» در غارهای زیرزمینی نمکی است که می تواند ذخیره برق یک روز ۷۵ هزار خانه را تامین کند.

باتری جریان ردوکس انرژی الکتریکی را در الکترولیت های مایع ذخیره می کند. این باتری در حقیقت یک سلول الکتروشیمیایی است. درون چنین سلولیدو مایع(کاتالیت مثبت و آنولیت منفی) به وسیله غشایی از هم جدا شده اند که یون ها می توانند از این غشا بگذرند. هنگامیکه باتری با یک منبع شارژ می شود، الکترون ها به آنولیت اضافه و از کاتولیت خارج می شوند. هنگام تخلیه شارژ این روند معکوس می شود. مولکول های شارژ شده هر الکترولیت از سلول به تانک های ذخیره می روند و در آنجا انرژی به مدت چند ماه ذخیره می شود.

این باتری که brain۴power نامیده می شود براساس سیستمی ایجاد شده که دانشگاه فردریک شیلر آن را ارائه کرده است. باتری مذکور از الکترولیت های آب نمکی همراه پلیمرهای قابل بازیافت را به عنوان مولکول هال فعال استفاده می کند. به گفته گروه سازنده این مواد در مقایسه با ترکیب اسید سولفوریک/ فلز به حفظ محیط زیست کمک می کنند.

باتری مذکور در مخزن ذخیره گاز Jemgum ساخته می شود تا از دو غار نمکی زیر زمینی بزرگ این منطقه استفاده کند. در حال حاضر از این غارها برای ذخیره گاز طبیعی استفاده می شود. هر غار حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب حجم دارد. بنابراین باتری مذکور ظرفیتی ۷۰۰ مگاوات ساعتی خواهد داشت که قدرت تولید ۱۲۰ مگاوات برق را دارد.

به گفته محققان مقدار الکتریسیته ای ذخیره شده در چنین مخزنی برای تامین یک ساعت برق شهر بزرگی مانند برلین کافی است.

البته این باتری قبل از اجرایی شدن با استفاده از محفظه های بزرگ پلاستیکی در منطقه Jemgum آزمایش می شود. به گفته شرکت این باتری ها تا پایان ۲۰۱۷ میلادی وارد مرحله عملیاتی می شوند و باتری کامل زیر زمینی نیز تا ۶ سال دیگر آماده خواهد بود.

کدخبر: ۱۶۸۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر